Palatul administrativ din Deva: eşecul a două decenii de planuri şi construcţii

P1A înghiţit milioane de euro din fonduri publice şi încă nu a fost finalizat. De 20 de ani a demarat construcţia Palatului administrativ din centrul Devei, în care urmau să fie mutate sediile mai multor instituţii publice locale. Clădirile palatului nu au mai fost, însă, finalizate, iar fonduri pentru continuarea proiectului nu există în prezent.

Noul palat administrativ din centrul civic al municipiului Deva împlineşte două decenii de ani de la începerea construcţiei, dar până în prezent, cu excepţia unui corp de clădire transformat în sediu de bancă, celalalte spaţii ale imobilului cu o suprafaţă totală de peste 14.000 de metri pătraţi nu pot fi folosite. Palatul administrativ din centrul Devei impresionează prin mărimea sa, de 14 etaje şi 40 de metri înălţime, însă cei care trec prin faţa lui găsesc aici un edificiu părăsit, cu geamuri sparte, cu o curte acoperită de buruieni şi de resturi de materiale de construcţii. Proiectul palatului a fost rodul unei asocieri iniţiate în 1992 de Consiliul Judeţean Hunedoara, la care au participat Consiliul Judeţean, P2Primăria Deva, Direcţia de finanţe publice, Direcţia de Statistică, Prefectura şi o bancă.

Asociere nefastă

Până în 2007, când instituţiile au decis încetarea definitivă a lucrărilor şi încercarea de a vinde imobilul Ministerului de Finanţe, au fost cheltuiţi, potrivit unor estimări, peste şapte milioane de euro în lucrări. În urmă cu doi ani, primăria Deva anunţa că va finaliza lucrările la un corp din clădirea palatului, unde urmau să fie mutate mai multe birouri ale primăriei. Până în prezent, proiectul nu s-a P3concretizat. Anul trecut, Consiliul Judeţean Hunedoara a continuat investiţiile într-un alt corp, ce urma să devină sediu al bibliotecii judeţene, dar proiectul a fost sistat.

În prezent, potrivit reprezentanţilor Primăriei Deva şi ai Consiliului Judeţean Hunedoara, este asigurată conservarea imobilului, înconjurat de un gard înalt, şi paza acestuia. Nimeni nu poate spune când complexul va putea fi folosit. „Deocamdată în acest an nu au fost alocate fonduri pentru finalizarea investiţiei în corpul de clădire care revine Consiliului Judeţean, lucrările fiind sistate anul trecut. Situaţia palatului administrativ este complicată şi este nevoie de o analiză de oportunitate înainte de a lua decizii P4legate de construcţie”, a declarat Dorin Gligor, preşedintele interimar al Consiliului Judeţean Hunedoara. Acesta a precizat că bugetul Consiliului Judeţean Hunedoara este redus în acest an, la capitolul dezvoltare, iar priorităţile instituţiei sunt legate de cofinanţările, în valoare de aproximativ 30 de milioane de lei, pentru proiectele europene derulate în judeţ.