Cum îți vei accesa dosarul electronic de sănătate și ce va conține acesta? Noi reguli se aplică din noiembrie

Informațiile detaliate cu privire la accesarea dosarului electronic de sănătate (DES) al pacientului și datele medicale incluse în acesta au fost publicate recent în Monitorul Oficial și se vor aplica de luna viitoare.

pacient-verifica-daca-are-card-410x285

Regulile detaliate de acces la DES și datele medicale concrete ce sunt incluse în acesta au fost stabilite prin Ordinul comun nr. 1123/849/2016 pentru aprobarea datelor, informațiilor și procedurilor operaționale necesare utilizării și funcționării dosarului electronic de sănătate (DES) al pacientului, apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 806 din 13 octombrie 2016. Actul a fost emis de Ministerul Sănătății (MS) și de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) și va intra în vigoare la data de 12 noiembrie.

Orice pacient asigurat în sistemul sanitar autohton își poate accesa propriul dosar electronic de sănătate cu ajutorul portalului DES, ce poate fi găsit la adresa www.des-cnas.ro. „Accesul direct al pacientului la propriul dosar electronic de sănătate sau al persoanei pe care o reprezintă legal se realizează numai prin intermediul portalului DES și numai după autentificare”, prevede ordinul amintit. Concret, autentificarea în portalul DES va fi posibilă numai după ce un medic va genera o matrice de securitate și după ce pacientul va stabili o parolă de acces. După rezolvarea acestui pas, autentificareapacientului în portal se va face:

  • fie prin folosirea cardului național de sănătate și a codului PIN asociat, dar și cu ajutorul parolei de acces;
  • fie prin folosirea codului de asigurat de pe cardul de sănătate (CID) sau a codului numeric personal (CNP), a matricei de securitate și a parolei de acces.

Odată ce un pacient intră efectiv în dosarul său electronic, acesta va căpăta acces la informațiile medicale proprii. Totodată, pacientul va putea să adauge informații medicale în modulul „Antecedente declarate de pacient”, dar și să acorde sau să retragă dreptul de acces al medicilor la DES.

Referitor la matricea de securitate, prevederile aplicabile din noiembrie stabilesc că aceasta „se prezintă sub forma unui tabel compus din 8 linii și 8 coloane, fiecare poziție din tabel conținând un cod generat în mod aleatoriu de către sistemul DES. Matricea are o serie unică, generată automat de sistemul DES”. Pentru a căpăta matricea, pacienții vor trebui să solicite medicilor eliberarea acesteia, în baza actului de identitate.

„Matricea de securitate se eliberează pacientului în format imprimat de hârtie A4 și se înmânează acestuia imediat după imprimare. Jumătatea superioară a foii se semnează de către pacient și se reține de către medic, iar jumătatea inferioară care conține tabelul, împreună cu instrucțiunile de utilizare a matricei de securitate, se înmânează pacientului”, scrie în ordinul comun. După primirea matricei, pacienții vor avea la dispoziție trei zile calendaristice pentru a-și stabili, cu ajutorul portalului DES, parola de acces, apoi vor putea genera alte matrice direct prin portal.

Atât modelul declarației prin care pacientul își dă acordul pentru a-i fi folosite informațiile medicale în sistemul DES, cât și modelul matricei de securitate pot fi consultate în fișierul anexat articolului.

Datele personale și istoricul medical, printre informațiile din DES

Informațiile pacienților din dosarul electronic vor fi organizate, potrivit Ordinului comun nr. 1123/849/2016, în cinci mari module. Modulul „Sumar de urgență” va cuprinde alergiile și intoleranțele diagnosticate, protezele și alte dispozitive medicale interne, transplanturile, procedurile medicale relevante pentru urgență, existența fistulei arterio-venoase, bolile cronice, bolile hematologice relevante pentru urgență, bolile transmisibile relevante pentru urgență, tratamentele curente și internările recente.

În modulul „Istoric medical”, pacienții vor găsi alergiile și intoleranțele diagnosticate, bolile cronice diagnosticate, istoricul de boli/diagnostice (altele decât alergiile și bolile cronice), intervențiile și procedurile efectuate, serviciile medicale, imunizările și tratamentele medicamentoase acordate în cadrul unor studii clinice. În modulul „Antecedente declarate de pacient”, în care fiecare persoană va putea să introducă informații, vor exista antecedentele medicale heredo-colaterale, antecedentele fiziologice, patologice, informațiile despre mediul și modul de viață, precum și informațiile despre consumul de alcool, tutun, cafeină sau droguri.

Un alt modul va fi „Date personale”, în care vor fi cuprinse prenumele, numele, data nașterii, CID-ul, sexul, vârsta și grupul sanguin. În fine, modulul „Documente medicale” va cuprinde date și informații din:

  • fișele de observație clinică generală pentru spitalizarea continuă;
  • fișele de observație clinică generală pentru spitalizarea de zi;
  • fișele de consultație ale medicilor specialiști;
  • fișele de consultație ale medicilor de familie;
  • trimiterile pentru investigații clinice;
  • trimiterile pentru investigații paraclinice;
  • recomandările pentru îngrijirea la domiciliu;
  • recomandările pentru dispozitive medicale;
  • prescripțiile medicale prescrise de medici;
  • prescripțiile medicale eliberate de farmacii.

Pacienții care au nelămuriri cu privire la accesarea propriului dosar de sănătate pot accesa secțiunea de întrebări și răspunsuri a portalului DES sau forumul DES.

avocatnet.ro

[slideshow_deploy id=’27028′]