Din 2018, Inspecţia Tehnică Periodică se va face anual pentru maşinile mai vechi de 12 ani

Potrivit lui George Adrian Dincă, directorul Registrului Auto Roman, Inspecţia Tehnică Periodică pentru maşinile mai vechi de 12 ani se va face anual, începând din 2018. Scopul principal este creşterea siguranţei rutiere şi a calităţii parcului naţional de automobile. Circa 60% din acesta este vizat de măsură şi presupune cheltuieli anuale de peste circa 100 milioane euro, cumulat, pentru proprietarii acestor maşini.

Ideea de a verifica mai strict maşinile mai vechi şi mai uzate este mai veche, de prin 2014-2015. Lipseau însă argumentele pentru a creşterea frecvenţei ITP, iar legislaţia europeană nu permitea acest lucru. Dar acum se poate.

“Există o directivă europeană care ne permite ca din 2018 să introducem o frecvenţă mai mare la ITP dacă maşinile au peste 160.000 km”, a spus Dincă.

RAR a efectuat în ultimii doi ani un studiu pentru a vedea care este rulajul mediu anual în România, rezultând valoarea de 14.000 km, potrivit şefului RAR. Totodată, reprezentanţii RAR au constatat că parcul auto absoarbe tot mai multe maşini vechi din alte ţări, în contextul eliminării timbrului de mediu, iar măsura creşterii frecvenţei ITP îşi propune să asigure măcar starea tehnică bună a maşinilor, chiar dacă ele sunt vechi.

“Finalizând acest studiu am transpus numărul de kilometri în ani. Am făcut un calcul şi am transpus numărul mediu de kilometri în numărul de ani. Rezultă 12 ani. Şi intenţionam să creştem frecventa realizării ITP de la doi ani la un an pentru aceste maşini”, a explicat Dincă.

Ideea de a realiza ITP la un an pentru maşinile cu un rulaj mai mare de 150.000-160.000 km a mai fost vehiculata în ultimii ani şi de APIA – Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România. Dar corelarea ITP cu numărul de kilometri ar fi dus la situaţia în care multe dintre maşinile mai vechi să aibă kilometrajul dat înapoi.

În prezent circa 60% din parcul de autoturisme din România este vizat de această măsură, ceea ce corespunde unui număr de aproape 3,3 milioane maşini. Detalii despre parcul auto naţional pe 2016 pot fi citite AICI. Cheltuielile pentru ITP ale proprietarilor acestor maşini, cumulat, vor fi de circa 100 milioane euro (492 milioane lei) pe an.

Costul unei ITP este de 100-150 lei, în funcţie de service şi motorizarea maşinii. Din această sumă RAR încasează o sumă fixă, 17 lei, pentru fiecare ITP realizată în service-urile autorizate să realizeze aşa ceva.

Un calcul grosier arată că veniturile RAR vor creşte cu 12 milioane euro (55 milioane lei) pe an.

La această frecvenţă anuală se va ajunge, practic, spre anii 2019-2020. Iată de ce. Dacă proprietarul unei maşini veche de 12 ani efectuează ITP în decembrie 2017,  să zicem, acesta va fi valabil doi ani, adică până în decembrie 2019. Abia din acel punct încolo acea maşină va intra pe frecvenţa de un an la ITP.

hotnews.ro

[slideshow_deploy id=’20328′]