200 de copii din județul Hunedoara au participat la Atelierele de Vară Șotron

Asociația OvidiuRo, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, anunță încheierea Atelierelor de Vară Șotron 2019 în județ – un modul educațional implementat la nivel național, adresat copiilor de 3 – 6 ani din comunități defavorizate și susținut de OvidiuRo, pe perioada vacanței de vară. În Hunedoara, 14 Ateliere Șotron susținute de 35 de profesori – voluntari din județ au avut anul acesta loc în lunile iulie și august, cu un total de aproximativ 200 de copii – majoritatea din medii rurale și urbane defavorizate – care au beneficiat de două săptămâni de învățare prin joc, lectură și experimente, la grădiniță.

La nivel național, peste 6000 de copii au beneficiat de Atelierele Șotron vara aceasta, în cadrul a 480 de Ateliere organizate în 37 de județe. Proiectul a fost posibil cu participarea voluntară a aproximativ 1200 de profesori de învățământ preșcolar – care au organizat Ateliere în satul/cartierul lor sau care s-au deplasat într-o altă comunitate. Proiectul a fost implementat cu suportul Grupului Fildas-Catena, Raiffeisen Bank și GlaxoSmithKline România.

Tema Atelierelor din acest an a fost Lumea vie – plante și animale, iar în fiecare zi copiii și profesorii au explorat prin activități integrate ceea ce ne înconjoară, de la firul ierbii până la stele. În ateliere s-au aplicat multe elemente din noul curriculum pentru educație timpurie, recent aprobat. Obiectivul Atelierelor a fost acela de a crea o comunitate de învățare, cu scopul de a dezvolta autonomia în învățare a copiilor, de a încuraja cooperarea, de a aprofunda cunoștințe și, de asemenea, pentru a le deschide poarta spre cunoaștere acelor copii care nu au alte experiențe de învățare pe timpul verii.

Activitățile din cadrul Atelierelor au fost susținute cu materiale educaționale puse la dispoziție de OvidiuRo (de la numeroase cărți ilustrate de ficțiune sau non-ficțiune la hărți, lupe, magneți, kituri de germinare și de igienă sau cărți pentru copii, acasă), materiale ce au rămas în grădinițe și vor fi folosite de copii, în noul an școlar. De asemenea, profesorii au participat la cel puțin unul din trainingurile regionale, județene sau locale dedicate Atelierelor, susținute de trainerii și profesorii-formatori OvidiuRo în lunile iunie și iulie.

Vara aceasta am avut o participare-record la Ateliere, față de anii trecuți. Practic, numărul educatoarelor care au susținut un Atelier s-a dublat. Este pentru noi un semn evident că schimbarea începe să vină, din interior: profesorii simt ei înșiși nevoia de a aduce metode interactive de învățare în activitățile la grupă, vor să atragă resurse noi și de calitate, mai ales în grădinițe defavorizate și sunt deschiși să schimbe semnificativ felul în care s-au raportat până acum la copii, în activitățile zilnice. De exemplu, eliberarea sălii de grupă (crearea unui spațiu aerisit, ordonat, adecvat nevoilor de învățare ale copiilor mici, personalizat pentru fiecare grup de copii – vs. sala de grupă tradițională, aglomerată, cu multe decorațiuni inutile) a fost una din condițiile de participare la Ateliere și o provocare pentru profesori. Au făcut însă această schimbare și – sperăm noi – ca și din toamnă, cele câteva sute de săli să rămână acel spațiu de învățare structurat, centrat pe copil, care facilitează dezvoltarea unei comunități de învățare. Și astfel, cu pași mici, alături de mulți profesori, vom putea asigura educație timpurie de calitate – mai ales acolo unde este cea mai mare nevoie, în zonele defavorizate, a declarat Maria Gheorghiu, Cofondator OvidiuRo:.

Anul acesta, Atelierelor li s-a adaugat un modul de științe și experimente – Povești de Vară sub Lupă, o continuare a proiectului lansat în 2018 de OvidiuRo cu susținerea Raiffeisen Bank – Povești sub Lupă; ca și ediția anterioară, și anul acesta proiectul s-a bucurat de un impact major, aducând numeroase cărți și resurse centrate pe experimente sau matematică în grădinițe defavorizate și formând profesori în activități de predare prin STEM.

Fiecare Atelier s-a desfășurat pe parcursul a 12 zile, timp de minim 3 ore, zilnic, în perioada iulie – august 2019; Atelierul a început cu Ziua 0, când copiii și părinții lor luau contact pentru prima dată cu modulul. Au urmat 10 zile consecutive (de luni până vineri) de activități tematice la grădiniță pentru ca, la final, în ziua 12, să aibă loc festivitatea de încheiere a Atelierului, din nou cu participarea părinților.

Intervențiile OvidiuRo pentru creșterea calității educației preșcolare în județul Hunedoara au început în anul 2016, când programul Fiecare Copil în Grădiniță a fost transformat în program național prin Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor din familii defavorizate, moment în care am susținut, în colaborare cu instituțiile județene o sesiune de informare pentru directorii de școală, primarii și asistenții sociali din județ, cu scopul diseminării procedurilor de implementare.

De asemenea, au fost organizate începând din anul 2017, Ateliere de Vară Șotron în mai multe localități: Vulcan, Petrila, Uricani, Mărtinești, Simeria, Deva, Lupeni, Petroșani, Brad, Crișcior, Gurasada, Baia de Criș, Blăjeni, Crișcior, Dobra, Luncoiu de Jos și Buceș. Am continuat cu caravane de lectură în zonele rurale defavorizate: Caravana Poftă de carte 2017 (Vulcan, Petrila, Uricani, Aninoasa) și Caravana Fiecare Copil Merită o Poveste 2018.