Vechime în muncă 2021. Ce trebuie să facă angajații care nu sunt în posesia carnetului de muncă

La mai mult de 10 ani de când acestea au fost desființate, există încă zeci de mii de carnete de muncă care nu au ajuns la proprietarii lor de drept. Tot de 10 ani, dovada vechimii, în pofida ”digitalizării carnetelor de muncă”, se face cu veșnicele adeverințe care trebuie adunate de la foștii angajatori.

Datele tuturor angajaților din România ar trebui să existe în baza de date Revisal, dar în urma celor mai recente informații, mulți dintre noi nu avem înregistrate contractele sau contribuțiile, în acest sistem.

Mai multe ITM-uri din țară au semnalat, anul trecut, că există câteva zeci de mii de carnete de muncă ce nu au fost ridicate de titulari.

Pentru cei care au lucrat și înainte de 2010, și au avut carnete de muncă, acest document este principala sursă de informații și dovada privind vechimea în muncă.

În cazul lipsei unui astfel de document rămâne numai soluția instanței pentru reconstituirea vechimii: „vechimea în muncă acumulată până la data de 31 decembrie 2010, reconstituindu-se, la cererea persoanei în cazul în care nu posedă carnet de muncă la aceasta dată, şi nici o altă dovadă eliberată de angajator, de către instanţa judecătorească competentă să soluţioneze conflictele de muncă, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care să rezulte existenţa raporturilor de muncă”, spune Codul Muncii.

Pentru cei care nu au carnetele de muncă acasă trebuie să se adreseze Inspectoratului de Muncă din județul în care locuiesc pentru a-și recupera documentul.

Așadar, vechimea în muncă și în specialitate se dovedește cu două documente : carnetul de muncă până la 31 decembrie 2010 iar după această dată cu adeverințele eliberate de către angajatori și / sau ITM.

Sursa: dcbussines.ro