FILE DE POVESTE “EMINESCIANĂ”

DIN JURNALUL ABSOLVENȚILOR PROMOȚIEI 2018 – 2022 – LA ANIVERSAREA UNUI DECENIU DE EXISTENȚĂ A COLEGIULUI NOSTRU

(interviu acordat de către șefii claselor a XII-a A, B, C și D la absolvirea liceului)

 1.Acum, la final de parcurgere a unei etape importante din desăvârșirea voastră, cea a anilor de liceu, care considerați că a fost emoția trăită, în mod constant, în calitate de „elev eminescian” al Văii Jiului?

Răspuns(R): În principal, pot spune, și cu asentimentul colegilor mei, că suntem mândri să fi fost parte dintr-o astfel de instituție de învățământ, de prestigiu în peisajul didactic al Văii Jiului, cu un colectiv  profesoral implicat și dedicat acestei meserii” de suflet, un colectiv pe care l-am perceput ca pe un sprijin constant în dezvoltarea și asimilarea de informații, dobândirea de abilități, relaționarea și manifestarea propriilor interese, precum și pe cele ale colegilor mei în funcție de nevoile noastre educaționale.

Ioana Poroineanu, a XII-a D, șef de promoție 2018 -2022, C.N.  „Mihai Eminescu” Petroșani;

R: O emoție este puțin spus. Experiența mea la C.N. „Mihai Eminescu” Petroșani reprezintă un cumul de emoții, predominantă fiind bucuria. Fie că este vorba despre bucuria simțită după ce am reușit să obțin diverse rezultate la olimpiadele școlare, fie că am reușit să trec, cu brio, peste un test dificil sau simplu fapt că am relaționat cu colegii mei, toate au contribuit la generarea acestei emoții pozitive. Bineînțeles că „mozaicul emoțional eminescian” a inclus și sentimente precum admirația, încrederea și interesul.

Alexandra Stamatie, a XII-a A, C.N. „Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Aș spune, vizavi de această emoție, de a fi elev eminescian”, că se aseamănă  cu cea a oricărui elev din sistemul de învățământ românesc. Emoțiile puternice sunt simțite din cauza faptului că, pe parcursul anilor de liceu, ne-am dezvoltat extrem de mult, ne-am transformat și ne-am definit mai bine interesele proprii legate de viitorul nostru. Aceste atuuri ale colegiului nostru mi-au întărit convingerea că am făcut o alegere corectă atunci când am optat pentru a-l urma, considerându-mă realmente norocos deoarece, stresul nu a fost insuportabil, iar dorința de a mă autodepăși a fost mereu prezentă.

Mihnea Boștină, a XII-a B, „C.N. Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Liceul și cei patru ani ai săi mi-au determinat multe trăiri, de la sentimente și experiențe de bucurie și mândrie, până la unele dezamăgiri și tristeți, dar NU aș fi vrut să fie altfel. Rememorând aceste sentimente, pregnantă s-a dovedit a fi ambiția de a susține ritmul de învățare, de a răspunde exigențelor profesorilor și de a mă orienta spre un viitor conform cu potențialul și aspirațiile mele.

Vanda Moldovan, a XII a C, C.N. Mihai Eminescu” Petroșani;

2.Cu ce probleme te-ai confruntat pe parcursul celor patru ani de studiu într-un colegiu aflat într-o zonă geografică afectată de profunde dificultăți economice?

R: O problemă existentă din cauza acestei situații, cu impact asupra posibilității de a reveni aici sau de a ne reorienta spre alte regiuni ale țării ori în afara granițelor României, unde potențialul nostru ar putea fi maxim valorificat, o constituie oportunitățile încă neexploatate, cum ar fi dezvoltarea bazată pe turism, vocația turistică a ținutului de pe cursul superior al Jiului fiind evidentă, de necontestat, precum și atragerea de investitori și adaptarea învățământului la cerințele pieței muncii din zonă. În viitor, sper ca Valea Jiului să nu rămână doar un diamant neșlefuit!

Ioana Poroineanu, a XII-a D, C.N.  „Mihai Eminescu” Petroșani;

R: O problemă de actualitate cu care s-a confruntat nu doar populația școlară, dar și agenții economici, care-și desfășoară activitatea în zonă, a fost contextul social pandemic care, a afectat atât economia Văii și așa destul de încercată prin închiderea unităților miniere, cât și libertatea de mișcare, de acțiune, de exprimare a opiniei vizavi de constrângerile la care am fost supuși cu toții. Pentru mine, ca elev, impactul cel mai mare a fost acela al imposibilității frecventării fizice a școlii, aceasta mutându-se exclusiv în spațiul virtual, mutare care a generat numeroase alte probleme precum conexiunea dificilă la internet, accesul greoi  la un device, sentimentul de copleșire ca urmare a folosirii excesive a numeroase platforme educaționale, timpul scurt de adaptare la școala online, respectiv la modul de “viață online”.

Alexandra Stamatie, a XII-a A, C.N. „Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Din fericire, personal, nu m-am confruntat cu probleme financiare importante, singurele aspecte negative existente, în cei patru ani de liceu, trăind într-o zonă cu reale probleme economice, au ținut de motivația mea de a studia, astfel, pe fondul unei stări de comoditate și apatie, randamentul meu școlar a scăzut oarecum.

Mihnea Boștină, a XII-a B, „C.N. Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Într-o zonă aflată în declin economic, precum este, din păcate, Valea Jiului, apreciez cel mai mult inițiativa colegiului de a propune și cea a autorităților locale de a acorda burse pentru a ne sprijini financiar în formarea noastră atât ca elevi, cât și ca potențiali viitori investitori ai Văii într-un viitor mai mult sau mai puțin apropiat.

Vanda Moldovan, a XII a C, C.N. Mihai Eminescu” Petroșani;

  1. În cadrul pandemiei, cum ai perceput învățământul online? Cum ai reușit să te adaptezi la acesta?

R: În cazul meu, schimbarea nu a presupus eforturi mari deoarece m-am adaptat rapid, totuși cred că  școala online a fost “un rău necesar”  pentru învățământul românesc, întrucât a jucat rolul unui catalizator pentru adoptarea, treptată, a normelor tehnologice actuale. La colegiul nostru atât elevii, cât și profesorii au dat dovadă de implicare dorind să mențină calitatea superioară a actului educațional prin oferta acestui tip nou de școală punând accentul pe interactivitate și creativitate în desfășurarea orelor de curs.

Deși am fost cea mai încercată generație de până acum, din punct de vedere al măsurilor luate de către autorități pentru limitarea riscului îmbolnăvirii cu Covid19 și a asigurării siguranței sanitare a populației, odată cu revenirea la normal am reușit să fixăm și “față-n față” partea din materia predată începând cu luna martie a anului 2020 ceea ce a ne dă speranțe că totul va fi bine la EXAMENUL DE BACALAUREAT și mai departe la admiterea în învățământul superior.

Ioana Poroineanu, a XII-a D, C.N.  „Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Am dat răspunsul, parțial, în cadrul celui formulat anterior. Aș putea să exprim o concluzie vizavi de toți cei patru ani de liceu, cu perioada de pandemie și cu cea normală sau obișnuită, și anume că unui elev îi este dor de școală, îi lipsește atunci când realizează ce înseamnă restricționarea accesului la ea din motive întemeiate. A durat ceva timp să realizăm această realitate, dar ne-am însușit-o cu responsabilitate, chiar dacă, inițial, era imposibil să ne imaginăm că am putea să facem matematică, fizică, engleză, biologie, etc. altfel decât în format fizic. Deși impactul a fost major, pot să afirm că, atât pe mine, cât și pe colegii mei, școala online NU ne-a nemulțumit, dar totodată am constatat că studiul online nu este pentru oricine, din diferite motive.

Alexandra Stamatie, a XII-a A, C.N. „Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Trecerea la învățământul online a fost una grea , ce a destabilizat majoritatea elevilor, inclusive pe mine, deoarece, la început, am tratat școala online ca pe o vacanță. Profesorii au întâmpinat aceeași problemă a adaptării la noua situație, învățând chiar unii de la ceilalți și ajutându-ne reciproc să parcurgem această etapă dificilă.

Pe parcurs, predarea online a devenit o metodă de compromis viabilă pentru noi, dar incomparabilă, ca eficiență, cu lecțiile predate, fizic, în sala de clasă.

La fel ca toată lumea, am observant ce se întâmplă, m-am adaptat la noul tip de școală, am încercat să ajut cât și cum am putut și m-am străduit să obțin performanță școlară la materiile preferate în condițiile date.

Mihnea Boștină, a XII-a B, „C.N. Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Pandemia a fost “un eveniment”care a afectat, cu precădere, învățământul, o situație neașteptată, dar, pe care, cu determinare și multă încredere am reușit să o depășim. Conducerea colegiului și profesorii noștri ne-au oferit oportunitatea de a ne relua studiile aproape firesc, punându-ne la dispoziție suporturi de cursuri sau implicându-ne în activități educative specifice.

Ultimii doi ani, pentru mine, au generat incertitudini singura certitudine s-a dovedit a fi adaptabilitatea noastră la noul context, trecerea de la munca în echipă, desfășurarea colectivă a orelor de curs, la activitatea individuală, activitate benefică pentru pregătirea examenelor de admitere în învățământul superior.

Vanda Moldovan, a XII a C, C.N. Mihai Eminescu” Petroșani;

4.Care este opțiunea ta pentru profesia/cariera aleasă?

R: Aș dori să urmez o carieră în Drept. Am decis acest lucru, deoarece viitorul meu înseamnă provocare, o provocare care implică dezvoltarea gândirii critice, folosirea unui bagaj important și complex de cunoștințe specifice acestui domeniu de activitate precum și rezistența la orice tip de presiune exercitată asupra mea, care ar putea avea un impact important asupra oamenilor.

Ioana Poroineanu, a XII-a D, C.N.  „Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Profesia de medic este una nobilă, iar ceea ce m-a făcut pe mine să-mi doresc să urmez această cale este oportunitatea de a lucra cu oamenii, privilegiul de a salva o viață. O carieră în domeniul medical nu se pliază pe orice aspirant, deoarece implică anumite aptitudini și atitudini pe care începi a le deprinde încă din anii de liceu. Orientarea mea ar fi spre o specializare de neurologie sau psihiatrie, creierul uman fiind cel care m-a fascinat mereu. Aștept, cu nerăbdare, să ajung în fața faptului împlinit și să văd cu ce „se mănâncă”  cariera de medic…

Alexandra Stamatie, a XII-a A, C.N. „Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Cred că sunt unul dintre puținii mei colegi care a știut drumul ales încă din perioada studiilorgimnaziale, din momentul în care am primit primul meu calculator, când joaca s-a transformat în pasiune pentru informatică și o opțiune în privința carierei de ales.

Mihnea Boștină, a XII-a B, „C.N. Mihai Eminescu” Petroșani;

R: În ciuda faptului că am ales o carieră care, din perspectiva celor din jur, pare greu de urmat, respectiv pe cea de medic, am optat pentru această profesie  cu ceva timp în urmă, ceea ce m-a ferit de stresul unei decizii luate pe ultima sută de metri, care, uneori poate implica o hotărâre neinspirată în privința propiului tău viitor. Pregătirea, din timp, a examenului de admitere am realizat-o pe parcursul celor patru ani de liceu.

Vanda Moldovan, a XII a C, C.N. Mihai Eminescu” Petroșani;

 

5.Care ar fi sfatul tău pentru viitorii liceeni ai colegiului nostru?

R: Să încerce să profite de fiecare oportunitate pentru a-și mări orizontul cunoașterii, să se axeze, simultan, pe activități care vizează atât componenta socială, cât și pe cea culturală, fundamentale în desăvârșirea lor viitoare. Este important și sănătos să găsească un echilibru între relaxare și efortul susținut depus. Până la urmă, în timpul liceului veți avea oportunitatea de a cultiva semințele care, în viitor, vor da roade, cu siguranță!

Ioana Poroineanu, a XII-a D, C.N.  „Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Liceul reprezintă un loc menit să te formeze ca om. La început vă va fi mai greu să vă adaptați, dar, în timp, cu voință și multă muncă, veți reuși. Acum, în al doișpelea ceas” pot spune că acești ani de liceu au fost cei mai frumoși din viața mea. În acest loc, portal către lumea adulților, am reușit să leg prietenii frumoase și, sper eu, durabile, am reușit să învăț lucruri utile, dar, mai ales, am reușit să-mi cresc aripile de care am nevoie pentru viitorul zbor: FACULTATEA!

Alexandra Stamatie, a XII-a A, C.N. „Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Probabil, acest sfat mi l-aș da mie, cel din clasa a IX-a, care a dus la bun sfârșit, prin asumarea responsabilității sarcinilor de lucru ce mi-au revenit, situațiilor în care au fost pus, faptelor pe care le-am produs, obiectivelor pe care le-am atins, finalizarea proiectelor dezvoltate și aflarea soluțiilor pentru diversele probleme cu care m-am confruntat am devenit eu, cel de astăzi, împlinit și fericit cu experiența mea de „licean eminescian”.

Mihnea Boștină, a XII-a B, „C.N. Mihai Eminescu” Petroșani;

R: Cu toate grijile făcute, în timpul anilor de liceu, cu tot stresul și presiunea resimțite, NU RENUNȚAȚI  LA PROPRIILE VOASTRE VISURI, LA PRINCIPIILE DE VIAȚĂ ÎNSUȘITE, CONSTRUIȚI-VĂ DESTINUL DUPĂ ASPIRAȚIILE PE CARE LE NUTRIȚI ȘI NU EZITAȚI SĂ CEREȚI AJUTORUL SEMENILOR VOȘTRI, ATUNCI CÂND, SINGURI, VĂ ESTE IMPOSIBIL SĂ GĂSIȚI SOLUȚIA CARE SE IMPUNE SITUAȚIEI ÎN CARE VĂ AFLAȚI!

Vanda Moldovan, a XII a C, C.N. Mihai Eminescu” Petroșani;

 

Cu acest gând minunat al Vandei, de final de interviu, am redescoperit „patru copii deveniți oameni mari”, respectiv pe Ioana, pe Alexandra, pe Vanda și pe Mihnea, elevi de nota zece în anul aniversării unui deceniu de existență a școlii noastre , fiecare dintre ei parcurgând, în mod unic, calea sa, Ioana orientată spre cariera de magistrat, Alexandra și Vanda spre cea de medic, iar Mihnea spre cea de IT-ist, însă toți porniți în viață din același loc: Colegiul Național „Mihai Eminescu” Petroșani, o școală de prestigiu, cu elevi implicați și profesori dedicați harului lor, acela de a aduce lumină și speranță în sufletele viitorilor lor absolvenți!

Vivat academia,     

Vivat professores,

Vivat membrum quodlibet

Vivat membra quaelibet,

Semper sint in flore!”

(Gaudeamus igitur)

Articol scris și prelucrat de către prof. dr. Alina – Elena Dobrița.