Procesul de digitalizare a serviciilor publice din Primăria Lupeni continuă

Modernizarea administrației publice locale și facilitarea interacțiunii dintre cetățeni și funcționarii publici reprezintă un deziderat pentru realizarea căruia Primăria municipiului Lupeni face deja de câțiva ani buni progrese semnificative.

Un al treilea proiect în această direcție urmează să fie implementat la Lupeni, cu fonduri europene, accesate în cadrul Programului Operațional pentru Capacitate Administrativă (POCA), după ce alte două proiecte similare sunt deja în curs de implementare. O analiză a procesului de digitalizare a administrațiilor publice locale arată, după cum a constatat primarul municipiului Lupeniu, Lucian Resmeriță că, instituția publică pe care o conduce ocupă în acest moment un onorant loc trei, pe podiumul autorităților locale din județul Hunedoara, la acest capitol, al digitalizării serviciilor publice.

Sub aceste auspicii a demarat la Lupeni un nou proiect, intitulat „Administrație Publică Locală Eficientă pentru Cetățeni” care vizează, printre altele, digitalizare serviciilor publice de Asistență Socială respectiv de Poliție locală în cadrul Primăriei municipiului Lupeni. La conferința de lansare a proiectului, eveniment care a avut loc în data de 14 septembrie 2022 la Palatul Cultural Minerul au participat, printre alții, Lucian Resmeriță – primarul municipiului Lupeni, Iacob Mesaroș – viceprimarul municipiului Lupeni, Florin Rădulescu – manager de proiect, Alin Berechet – specialist în implementarea de soluții privind digitalizarea, precum și numeroși reprezentanți ai adinistrației locale și cetățeni ai municipiului Lupeni.

Primarul municipiului Lupeni este ferm convins că implementarea acestui nou proiect european va avea un impact pozitiv semnificativ în ceea ce înseamnă debirocratizarea serviciilor publice și creșterea eficienței interacțiunii cu cetățenii. ”Eu îmi doresc ca interacțiunea Primăriei cu cetățenii municipiului Lupeni să fie una cât mai simplă și cât mai eficientă. Știu că și oamenii își doresc ca problemele lor să fie soluționate cât mai simplu și cât mai repede, iar în acest context, digitalizarea serviciilor publice este un deziderat pe care eu și echipa mea ni l-am propus. Pandemia a accelerat implementarea unui sistem de acest tip, iar oportunitatea de a accesa fonduri europene în această direcție ne-a ajutat să modernizăm deja o bună parte din serviciile publice ale Primăriei municipiului Lupeni. Din datele statistice pe care le dețin, Primăria Lupeni ocupă locul 3 în județul Hunedoara în ceea ce privește digitalizarea, iar acest lucru este deja concretizat prin simplificarea multor proceduri ce țin de obținerea de documente, avize, aprobări, de soluționarea unor cereri ale cetățenilor, care se fac acum, așa cum se spune, ”la un click distanță”. Acest nou proiect, al treilea pe POCA în domeniul digitalizării serviciilor publice, va permite cetățenilor să utilizeze o platformă informatică și pentru interacțiunea cu serviciile publice de asistență socială și de poliție locală. Încet-încet, ne îndreptăm spre țința noastră de a aduce toate serviciile publice ale Primăriei municipiului Lupeni în era digitală”, a declarat Lucian Resmeriță, primarul municipiului Lupeni.

În cadrul activităților prevăzute în proiectul „Administrație Publică Locală Eficientă pentru Cetățeni” pe lângă alte obiective strategice, urmează să fie realizată o platformă informatică („front-office” si ”back-office), de gestiune integrată și standardizată a serviciilor de asistență socială și a serviciilor poliției locale. Alin Berechet este specialist în implementarea unor astfel de platforme, iar acesta este convins de la bun început de succesul acestui proiect. ”În general, proiectele de acest fel sunt destinate marilor municipii, iar faptul că deja la Lupeni acesta este al treilea proiect care vizează digitalizarea serviciilor publice nu face decât să confirme că deja aveți o administrație locală funcțională și eficientă. Proiectele de acest fel vin ca o necesitate în eficientizarea administrațiilor locale, pentru că cetățenii își doresc să aibă cât mai simplu acces la serviciile publice de care au nevoie. În cadrul acestui proiect, vom realiza, printre altele, o aplicație pe care o dorim fezabilă, cu o interfață cât mai simplă dar în același timp utilă, prin care cetățenii municipiului Lupeni să poată avea acces la serviciile oferite în cadrul celor două servicii publice locale vizate”, a declarat Alin Berechet, specialist în implementarea de programe și aplicații informatice.

Potrivit managerului de proiect, Florin Rădulescu, Primăria m unicipiului Lupeni are la dispoziție 16 luni și un buget de 3.752.788,92 lei, din care 3.189.870,58 lei constituind finanțarea nerambursabilă obținută din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA) 2014-2020. ”Obiectivul general al proiectului este creșterea calității procesului decizional la nivelul Primăriei Municipiului Lupeni, prin implementarea atât a unor instrumente de management strategic instituțional care să susțină planificarea strategică și fundamentarea politicilor publice, respectiv evaluarea indicatorilor de performanță a politicilor publice adoptate, cât și a unei platforme informatice de gestiune integrată și standardizată a serviciilor de asistență socială și a serviciilor poliției locale”, a declarat managerul de proiect, Florin Rădulescu.

În opinia primarului municipiului Lupeni, implementarea acestui proiect contribuie la modernizarea și digitalizarea administrației publice locale, dar va avea un impact semnificativ și în ceea ce privește perspectivele de accesare al altor importante fonduri necesare dezvoltării municipiului Lupeni. ”Proiectul acesta, care este unul foarte mare și foarte bine bugetat, ne-a permis să ne fixăm foarte multe ținte pe care sunt convins că le vom atinge, inclusiv realizarea unei noi Strategii de dezvoltare, mai bine zis actualizarea Strategiei pe care deja o avem în aplicare, în conformitate cu provocările care vor urma atât pe ITI Valea Jiului, atât pe Tranziția Justă, pe POR și pe alte și alte finanțări care vor mai exista în următoarea perioadă”, a declarat primarul Lucian Resmeriță.

Acesta consideră, în același timp, că eficiența administrației locale de la Lupeni este deja demonstratră de faptul că, deși Primăria Lupeni are o echipă destul de mică, în comparație cu alte autorități locale municipale, aceasta este una eficientă, bine pregătită, concretă și exactă.