După multe probleme și sincope în derularea sa de-a lungul a mai bine de un deceniu, proiectul care-și propune să dezvolte un Serviciu Public de Transport Local modern, eficient și nepoluant este tot mai aproape de finalizare.
Consiliul județean Hunedoara a analizat, în ședința publică de la finalul lunii iunie, stadiul lucrărilor, a aprobat noi indicatori economici și a prelungit cu două luni termenul de finalizare al acestui proiect ambițios și necesar pentru modernizarea și eficientizarea transportului public din regiunea Văii Jiului.
Președintele Consiliului județean Hunedoara, Laurențiu Nistor apreciază că, în acest moment, stadiul de execuție a lucrărilor prevăzute în acest proiect este de circa 90%, iar antreprenorul care implementează proiectul lucrează în prezent la capacitate maximă pentru finalizarea lucrărilor de construcții și infrastructură care mai trebuie realizate. „Stadiul real al acestui proiect este de aproximativ 90%. Am discutat cu constructorul să vedem cum evoluează lucrările la stațiile de încărcare, la depoul de garare al autobuzelor electrice și la celelalte lucrări de infrastructură pe care le mai avem de făcut pentru a finaliza acest proiect. Am primit garanții din partea constructorului că în maxim două luni de zile aceste lucrări vor fi finalizate”, a declarat Laurențiu Nistor, președintele CJH.
Acesta a arătat că, în aceeste condiții, administrația județeană a mai acordat o prelungire cu două luni a termenului de finalizare a acestui proiect, termen care a expirat la finalul lunii iunie 2025. „Problema nu a fost aceea că acel constructor care a câștigat licitația nu s-ar fi ținut de treabă. Dimpotrivă, firma a executat pe cheltuială proprie lucrări care au depășțit 7,8 milioane de lei, însă nu au fost făcute la timp deconturile pentru aceste lucrări efectuate, astfel că noi nu puteam face aceste plăți din cauză că Ministerul Dezvoltării nu și-a făcut datoria de a deconta aceste sume”, a explicat președintele CJH, Laurențiu Nistor.
Între timp, autobuzele electrice vor intra în perioada de probă iar reprezentanții Green Line vor trebui să analizeze modul în care acestea vor circula din toamnă, rutele și tarifele de operare, să facă angajările necesare pentru buna funcționare a societății de transport local care va opera acest nou sistem de transport public ecologic.
În același timp, administratorul public al CJH a declarat că, la finalul investițiilor prevăzute în acest proiect, Consiliul județean Hunedoara se va retrage din ADI „Green Line Valea Jiului”, iar responsabilitatea de a face acest serviciu public de transport local pe deplin funcțional și eficient va reveni, în exclusivitate celor 6 municipalități din Valea Jiului și companiei pe care acestea au înființat-o în acest scop. „Odată cu finalizarea investițiilor, pentru care CJH și-a asumat inclusiv plata tuturor cheltuielilor neeligibile, în valoare totală de 24 de milioane de lei, administrația județeană se va retrage, astfel încât de pe acum le revine autorităților locale misiunea de a face funcțional acest serviciu public de maxima importanță pentru cetățenii Văii Jiului. Împreună cu președintele Laurențiu Nistor ne-am asumat misiunea de a duce cu orice preț la bun sfârșit acest proiect chiar și atunci când tot mai puțini credeau în acesta. Am convingerea ca din luna septembrie 2025 autobuzele liniei verzi din Valea Jiului vor circula iar cetățenii vor putea resimți efectele benefice ale acestui proiect”, a mai spus Costel Avram.
Investiția a fost demarată prin Regio – Programul Operațional Regional 2014-2020 și continuă prin actualul Program de Dezvoltare Regională Vest. Valoarea contractată este de peste 12,2 milioane euro, din care 9 milioane de euro reprezintă finanțare nerambursabilă. Această sumă se adaugă finanțării nerambursabile acordată prin Regio-POR 2014-2020, în valoare de 3,7 milioane euro.
Proiectul are în vedere: construirea unui depou modern în municipiul Vulcan, unde autobuzele vor fi garate, întreținute și reparate; amenajarea unui număr de 75 de stații de călători în localitățile din Valea Jiului; modernizarea a patru tronsoane de drum în Vulcan, Lupeni și Petroșani, realizarea unui număr de opt stații de încărcare la depoul din Vulcan și patru în Uricani și Petrila; amenajarea a două stații de încărcare pentru mașini electrice în Petrila; implementarea unui sistem IT avansat pentru gestionarea eficientă a transportului, incluzând soluții de e-ticketing și monitorizare pentru optimizarea rutelor.
Autobuzele electrice care vor funcționa pe Linia Verde Valea Jiului vor avea o o capacitate de 52 de pasageri fiecare. Acestea asigură și accesul facil al persoanelor cu dizabilități, fiind dotate cu spații dedicate pentru scaunele cu rotile, sisteme de coborâre și ridicare, precum și anunțuri audio și vizuale despre stații și servicii.
În plus, societatea Green Line Valea Jiului va gestiona și liniile publice de transport local ecologic de la Petroșani și Lupeni.
Acest proiect a fost început prin Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest – ADR Vest în cadrul Programului Operaţional Regional 2014 – 2020 (etapa I) şi se va finaliza în vara acestui an, prin PR Vest 2021 – 2027 (etapa II).