Care sunt cei mai cunoscuti sponsori din lumea sportului?

Sportul a trecut de mult de perioada romantica, in care atletii se intreceau doar pentru faima. Extraordinara popularitate, televiziunea, internetul  si dipozitivele mobile au facut ca expunerea fenomenului sportiv sa atinga cote nebanuite. Se estimeaza ca meciurile de la turneul final al Campionatului Mondial de fotbal, eveniment organizat de Rusia, au fost urmarite de peste 3 miliarde de telespectatori.

Este evident ca firmele cu dezvoltare globala nu puteau ramane indiferente la acest fenomen.  In timp, din ce in ce mai multe dintre acestea si-au legat numele de fenomenul sportiv, astfel incat, dezvoltarea sportului nu mai este posibila fara sponsori puternici.

In domeniul echipamentului sportiv, americanii de la Nike si germanii de la Adidas isi disputa suprematia.  Concurenta dintre acesti doi colosi se vede cel mai bine in fotbal si tenis, insa acestea isi disputa si sporturile din SUA. In ultimii ani, americanii de la Nike par sa fi castigat batalia. Chiar daca a investit sume importante pentru a fi partener oficial al Campionatului Mondial de fotbal din Rusia, Adidas s-a vazut dominata de Nike.  Americanii au fost sponsori tehnici pentru 12 echipe nationale prezente, in timp ce nemtii au avut contract doar cu 10 echipe. Producatorii germani au fost afectati de iesirea timpurie din competitie a Germaniei, Spaniei si Argentinei. In semifinale doar Belgia avea contract cu Adidas, celelalte trei echipe, Franta, Croatia si Anglia fiind sponsorizate de Nike.  Finala a fost o afacere in familie pentru americani, acestia bucurandu-se de toata expunerea, in timp ce nemtii au trebuit sa se multumeasca cu panourile publicitare.

In ceea ce priveste contractele cu cluburile de fotbal din Europa, Adidas domina competitia, investind peste 3 miliarde de dolari in aceste afaceri , in timp ce rivalii au cheltuit doar 2,1 miliarde. Nike isi ia revansa cand vine vorba de contractele individuale. Americanii au incaltat 60% dintre jucatorii celor mai puternice 5 campionate europene. Recent, Adidas a incheiat un contract de sponsorizare cu Manchester United. Intelegerea se intinde pe 10 ani si ii va costa pe nemti 1,1 miliarde de dolari. La randul sau, Nike a semnat o intelegere cu Chelsea Londra pentru 1,3 miliarde de dolari. Forta financiara a americanilor se vede insa din contractul pe viata incheiat cu baschetbalistul american LeBrom James, suma apropiindu-se , din unele surse, de jumatate de miliard de dolari.

Rivalitatea dintre cele doua companii producatoare de echipament sportiv se mentine si in tenis. Nike ii plateste  10 milioane de euro lui Nadal si 8.5 milioane de euro Mariei Sharapova. Sub contract cu gigantul american se mai afla Elina Svitolina, Eugenie Bouchard si Simona Halep. Nemtii au semnat, printre altii, cu Caroline Wozniacki, Garbine Muguruza si noua stea a tenisului feminin Naomi Osaka.

Revenind la fotbal, se constata o implicare din ce in ce mai mare a agentiilor de pariuri in sponsorizarea fenomenului. Unul dintre cei mai importanti operatori din industrie, Unibet, a devenit in acest an partener oficial de pariuri al clubului francez Paris Saint Germain.

Compania este sponsor al clubului englez Aston Vila, dar sponsorizeaza si competitii de cricket (Warwickshire CCC), darts sau chiar curse de cai (Festivalul The Investec  Derby). In acest an, suedezii de la Unibet au incheiat un contract de sponsorizare cu Dinamo Bucuresti. Tot in acest an, Unibet a devenit sponsor al primelor doua ligi de fotbal din Suedia. Incepand cu 2020, compania va plati circa 180 de milioane de euro in decurs de 6 ani pentru dezvoltarea fotbalului suedez.

Nu doar companii care au tangenta cu sportul se implica in sponsorizarea acestuia. Gigantul rus Gazprom este un nume omniprezent la toate competitiile importante de fotbal. Implicarea sa in fotbal a inceput cu preluarea clubului Zenith Sankt Petersburg in anul 2005. In timp, cea mai mare companie de productie si distributie de gaz din lume a sponsorizat Steaua Rosie Belgrad si Schalcke 04, iar din 2012 a devenit furnizorul oficial de energie al clubului Chelsea Londra. Tot din anul 2012, Gazprom este sponsor oficial al Champions League, cea mai urmarita competitie sportiva dupa Cupa Mondiala. De altfel, Gazprom a fost, pentru 71 de milioane de euro, partener oficial al Cupei  Mondiale organizate de Rusia si, dupa unele surse, a sustinut financiar organizarea Olimpiadei de Iarna de la Soci.

Vorbim mai mult despre fotbal deoarece acesta este sportul cu cel mai mare numar de urmaritori. Acesta este motivul pentru care unul dintre cei mai mari sponsori din Formula 1, Banco Santander, cel mai fidel sponsor al italienilor de la Ferrari, a decis sa paraseasca sportul cu motor pentru a deveni,  pentru 3 ani, partener al Uefa Champions League.

Sportul va fi, in continuare, un magnet pentru promovarea afacerilor. In aceasi timp, mai multi bani in sport vor insemna performante mai bune si evenimente mai bine organizate.