Autostrada Transilvania: După 10 ani de pauză, au fost reluate oficial lucrările abandonate de Bechtel. Cum arată din aer şantierul

Autostrada Transilvania: După 10 ani de pauză, au fost reluate oficial lucrările abandonate de Bechtel. Cum arată din aer şantierul

Abandonate de compania Bechtel în urmă cu un deceniu, lucrările pe tronsonul din Bihor al Autostrăzii Transilvania au fost reluate, ordinul de începere a lucrărilor fiind emis pe 15 martie de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru lotul 3C3, între Borş şi Biharia, în lungime de 5,35 kilometri.

Lucrările au început cu decopertarea solului, care va fi acoperit cu piatră, balastru amestecat cu pământ şi cu ciment, în mai multe straturi, care vor fi apoi compactate. În dreptul localităţii Biharia, lucrările de decopertare au avansat dincolo de calea ferată Oradea – Satu Mare, printre linii fiind amplasate plăci prefabricate din beton, astfel încât să poată fi traversate cu uşurinţă şi în siguranţă de utilajele constructorilor.

Lucrările sunt realizate de o asociere între societatea Vahostav SK din Slovacia şi firma orădeană Trameco, parte a grupului Selina, care a încheiat anul trecut un contract cu CNAIR pentru proiectare şi execuţie a lotului 3C3 Biharia – Borş al Autostrăzii Transilvania, contra sumei de 134,221 milioane lei fără TVA, adică echivalentul a 28,5 milioane euro.

După 10 ani de pauză, au început lucrările la Autostrada Transilvania. Cum arată din aer şantierul

Durata de execuţie este de 19 luni, din care 4 pentru proiectare şi 15 pentru execuţie, iar perioada de garanţie de 10 ani. Asocierea Trameco-Vahostav a câştigat şi licitaţia CNAIR desfăşurată anul trecut pentru proiectarea şi construirea lotului 3C2, dintre Biharia şi Chiribiş, în lungime de 28,55 kilometri, la preţul de 29 milioane euro fără TVA, dar contractul nu a fost încheiat deoarece una dintre asocierile concurente, Strabag – Straco, a depus o contestaţie în justiţie.

Celălalt lot, 3C1, între Chiribiş şi Suplacu de Barcău (26,35 km, cu o valoare estimată de 69 milioane euro), nu a fost nici el atribuit, CNAIR fiind „în evaluarea” ofertelor încă din toamna anului trecut.

Pauză de un deceniu

Compania Naţională de Drumuri a desemnat, în octombrie 2018, câştigătorii contractelor de proiectare şi execuţie pentru două din cele trei tronsoane ale autostrăzii Borş – Suplacu de Barcău, de pe raza judeţului bihor, Chiribiş – Biharia şi Biharia – Borş. Ambele porţiuni vor fi realizate de o asociere care cuprinde firmele Trameco şi Drumuri Bihor, patronate de magnatul local Beniamin Rus.

Valoarea totală a celor două loturi este de 98 milioane euro fără TVA, cu finanţare de la bugetul de stat. Pentru subsecţiunea Chiribiş-Biharia – valoare de aproximativ 69 milioane euro – termenul contractual pentru proiectare este de 6 luni, iar cel pentru execuţie este de 18 de luni. Subsecţiunea Biharia-Borş are o valoare de circa 29 milioane euro, o durată de proiectare de 4 luni şi o perioadă de execuţie a lucrărilor de 15 luni.

Asocierea câştigătoare a ofertat, totodată, o perioadă de garanţie a lucrărilor de 10 ani.

Licitaţia desfăşurată din februarie anul trecut de CNAIR este a doua organizată în ultimii doi ani, după ce în 2015 directorul general de atunci al Companiei, Narcis Neaga, a reziliat contractul încheiat în 2013 cu o asociere de firme spaniole condusă de Corsan-Corviam.

Anterior, lucrările fuseseră încredinţate – încă în 2004, în timpul guvernării Năstase – companiei americane Bechtel, dar contractul cu aceasta a fost reziliat în 2012 de ministrul Transporturilor Dan Şova, contra unei despăgubiri în sumă de 37,2 milioane euro.

Din Autostrada Transilvania, care trebuia să se întindă pe 415 kilometri, între Borş şi Braşov, s-au construit în ultimii 14 ani doar cei 50 de kilometri între Gilău şi Turda, aşa-numita centură a Clujului, cheltuielile statului român depăşind în urmă cu trei ani plafonul record de un miliard de euro.

Autostrada în Bihor are trei secţiuni

Subsecţiunea 3C1 se întinde între Suplacu de Barcău – Chiribiş (km 4+200 – km 30+550), în timp ces subsecţiunea 3C2 (Chiribiş – Biharia) se întinde între km 30+550 şi km 59+100 (28,55 km), începe în zona localitatii Sînlazar (intersecţia cu drumul naţional DN19E) şi tranzitează o zonă de câmpie, între localităţile Mişca şi Chişlaz, unde DN19E (Chiribiş – Salard – Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km.

Traseul continuă la sud de localitatea Poclusa de Barcău, se înscrie din nou în lungul DN 19 E, între localităţile Sarsig şi Hauceşti şi intersectează DJ 767 (Tiglead – DN19E), la km 39+950. La km 40+980, traseul autostrăzii trece prin aria protejată Fegernic, pe o lungime de aproximativ l00 m, iar la km 41+319 intersectează DC42. Traseul autostrăzii ocoleşte la nord localitatea Fegernic, iar la km 48+500 se intersectează cu un drum local situat la sud de localitatea Sălard.

În continuare, traseul autostrăzii se îndreaptă spre graniţa româno-ungară, intersectând DN 19 E, la km 55+100, drum naţional ce va fi deviat de la traseul existent pe o lungime de 1,8 km. Subsecţiunea 3C3 (Biharia – Borş), pe care au început deja lucrările, se întinde între km 59+100 şi km 64+450 (5,35 km) şi începe în zona localităţii Biharia. Traseul tranzitează o zonă de câmpie, între localităţile Biharia, Satu Nou şi graniţa româno – maghiară şi intersectează DN 19 (Oradea-Satu Mare), la km 59+614, la nord de localitatea Biharia. La km 59+875 este prevăzut un nod rutier (nodul Biharia), cu 5 bretele şi 3 pasaje .

Autostrada va tranzita calea ferata CF 402 (Oradea-Satu Mare), la km 60+066. Traseul autostrăzii Braşov-Cluj-Borş, respectiv subsecţiunea 3C3 se încheie la frontiera româno-ungară, la km 64+450, unde se va racorda la reţeaua rutieră maghiară.

Sursa: adevarul.ro