Limita de viteză pe drumurile expres, în afara localităților, a crescut: Legea, promulgată de Klaus Iohannis

Legea care prevede majorarea de la 100 de kilometri la oră la 120 de kilometri la oră a limitei maxime de viteză în afara localităţilor pe drumurile expres a fost promulgată joi de către președintele Klaus Iohannis. România are din 21 aprilie primii săi kilometri adevărați de drum expres – 16 km care ocolesc Balșul, parte din proiectul de 120 de kilometri de drum expres de la Craiova la Pitești, proiect aflat în diferite stadii de execuție.

Actul normativ a fost adoptat de de Camera Deputaților în 13 aprilie la inițiativa fostului ministru al Transporturilor, deputatul USR Cătălin Drulă, fiind promulgat de șeful statului joi.

Care sunt limitele de viteză în afara localităților

Noile modificări aduse Codului Rutier prin această lege stabilesc următoarele limite maxime de viteză în afara localităţilor, pentru autovehiculele din categoriile A şi B:

a) pe autostrăzi – 130 km/h
b) pe drumurile expres – 120 km/h
c) pe drumurile naţionale europene (E) – 100 km/h
d) pe celelalte categorii de drumuri – 90 km/h

Pentru autovehiculele din categoriile C, D şi categoria D1 vitezele maxime vor fi:

110 km/h pe autostrăzi
100 km/h pe drumurile expres (faţă de 90 km/h cum este acum), 90 km/h pe drumurile naţionale europene (E) şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri
Pentru autovehiculele din categoriile A1, B1 şi C1 limitele de viteză vor fi:

90 km/h pe autostrăzi
85 km/h pe drumuri expres (faţă de 80 km/h cum este acum)
80 km/h pe drumurile naţionale europene (E) şi 70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri.
Ce mai prevede actul normativ:

Pe autostrăzi sau pe drumurile expres este interzisă circulația pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depășite, fără autorizație specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementărilor în vigoare, a vehiculelor cu tracțiune animală, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor, trotinetelor electrice si mopedelor, a tractoarelor agricole sau forestiere și a mașinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum și a vehiculelor care, prin construcție sau din alte cauze, nu pot depăși viteza de 50 km/h.

Pe autostrăzi sau pe drumurile expres sunt interzise învățarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de șasiuri și de autovehicule, manifestațiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele și competițiile sportive de orice fel, precum și cortegiile.

Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă sau acostament cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.

Circulația autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se efectuează, de regulă, numai pe banda 3 marginală din partea dreaptă a autostrăzii sau a drumului expres, în sensul de mers.

Primul tronson de drum expres din România, deschis în 21 aprilie

Primii 16 kilometri veritabili de drum expres din România și care funcționează ca o variantă ocolitoare a Balșului din direcția Balș-Vest spre Piatra Oltului au fost inaugurați în 21 aprilie. Imediat în continuarea sa, până după Slatina, alt tronson este aproape de finalizare și ar putea fi deschis în circa o lună-două.

Cei 16 kilometri deschiși sunt între nodurile Balș Vest (Spineni) și Slatina Vest (Piatra Olt/Găneasa). În total, segmentul are o lungime de circa 18,5 km, din care circa 16 pot fi efectiv folosiți acum.

După deschiderea circulației rutiere, accesul pe acest lot se face astfel:

pe relația Craiova-Pitești, accesul se face din DN 65, prin sensul giratoriu executat în apropiere de Balș.
pe relația Pitești-Craiova, accesul se va face prin sensul giratoriu construit pe DN 65, spre localitatea Piatra Olt.

Sursa – ziarulunirea.ro