Pentru cei care lucrează aproape tot timpul la laptop, firma trebuie să asigure cel puțin controale oftalmologice regulate

Obligațiile de sănătate și securitate în muncă (SSM) ce le revin firmelor se întind și în zona sănătății ochilor. Dacă ne gândim la cei care petrec majoritatea timpului în fața ecranelor pentru a-și duce la îndeplinire sarcinile de lucru – cum sunt telesalariații – atunci firmelor le revine sarcina de le asigura acestora, cu suportarea costurilor, examene oftalmologice și chiar dispozitive de corecție speciale, dacă e cazul.

Cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare sunt cuprinse în HG nr. 1028/2006.
Angajatorii au obligaţia de a face o analiză a posturilor de lucru pentru a evalua condiţiile de securitate şi sănătate oferite lucrătorilor, în special în ceea ce priveşte eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice şi solicitare mentală, prevede hotărârea. Aici ne putem gândi în mod special și la telesalariați, deoarece esența telemuncii presupune tocmai că activitatea pe care o desfășoară telesalariatul este folosind tehnologia informației și comunicațiilor – asta înseamnă, în principal, folosirea laptopurilor aproape tot timpul de lucru.
Unul dintre capitolele HG 1028 se referă în mod expres la protecția ochilor. Iar dreptul lucrătorilor care folosesc „în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru” de a beneficia de controale oftalmologice este expres.

Lucrătorii trebuie să beneficieze de un examen corespunzător al ochilor şi al vederii, efectuat de o persoană care are competenţa necesară:

a) înainte de începerea activităţii la ecranul de vizualizare, prin examenul medical la angajare;

b) ulterior, la intervale regulate;

c) ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare”, prevede HG 1028. Dacă rezultatele acestui control arată necesar, lucrătorii trebuie să beneficieze apoi de un examen oftalmologic. 

Mai mult decât atât, dacă din examenul oftalmologic rezultă necesar, lucrătorilor trebuie să li se furnizeze dispozitive de corecţie speciale, care să corespundă activităţii respective.

Niciuna dintre măsurile acestea nu trebuie să implice costuri financiare pentru lucrători, stabilește art. 15 din HG nr. 1028/2006.

Protecţia ochilor şi a vederii lucrătorilor poate fi asigurată din punctul de vedere al costurilor în cadrul sistemului naţional de sănătate, în conformitate cu legislaţia în vigoare”, mai scrie în hotărâre.
Aceeași hotărâre mai cuprinde și o listă cu cerințele minime de securitate şi sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare (deși unele dintre prevederile sale par desuete la acest moment, dat fiind că hotărârea este din 2006, iar echipamentele tehnologice au evoluat destul de mult de atunci).
De exemplu, masa sau suprafaţa de lucru trebuie să aibă o suprafaţă puţin reflectantă, să aibă dimensiuni suficiente şi să permită o amplasare flexibilă a ecranului, tastaturii, documentelor şi echipamentului auxiliar. Suportul pentru documente trebuie să fie stabil şi uşor de reglat şi trebuie poziţionat astfel încât să diminueze mişcările incomode ale capului şi ochilor. Trebuie să existe spaţiu suficient pentru a permite lucrătorilor o poziţie confortabilă.
Apoi, scaunul de lucru trebuie să fie stabil şi să asigure operatorului libertate de mişcare şi o poziţie confortabilă, trebuie să poată fi reglat pe verticală, spătarul scaunului trebuie să poată fi înclinat şi reglat pe verticală.
Prin dimensiunile şi amenajarea sa, postul de lucru trebuie să asigure utilizatorului un spaţiu suficient, care să îi permită să îşi schimbe poziţia şi să varieze mişcările.

Iluminatul general şi iluminatul local (lămpi de lucru) trebuie să asigure condiţii de iluminat satisfăcătoare şi un contrast corespunzător între ecran şi mediul înconjurător, ţinând seama de tipul de activitate şi de necesităţile vizuale ale utilizatorului.

Strălucirile şi reflexiile supărătoare pe ecran sau pe orice alte echipamente trebuie evitate prin amenajarea locului de muncă şi a postului de lucru în funcţie de amplasarea şi caracteristicile tehnice ale surselor de lumină artificială.

Sursa – avocatnet.ro