Modificări ale Codului Rutier: Șoferii vor avea parte de sancțiuni mai blânde în anumite situații

Deși autoritățile au decis să pună capăt agresivității șoferilor prin aplicarea unor sancțiuni mai dure, aceștia au revenit asupra acestor sancțiuni.Astfel, un proiect de lege care urmează să fie adoptat de Parlament, prevede că va dispărea o acțiune ce acum e încadrată la comportament agresiv, perioada de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul se va putea reduce mai mult decât în prezent în urma unui examen iar în cazul mai multor abateri ce duc la suspendarea permisului de conducere, perioadele de suspendare se vor putea suprapune din nou, adică nu se vor acumula.

La începutul anului, Guvernul a emis o ordonanță (1/2022) prin care înăsprea mai multe sancțiuni și introducea totodată unele noi.

Acum, proiectul de lege pentru aprobarea OG 1/2022, se propune modificarea sau chiar eliminarea unora dintre măsurile apărute în iarnă despre care inițiatorii spun că sunt mult prea dure.

De pildă, din lista de acțiuni considerate a fi agresiuni în trafic și care erau pedepsite, una dintre acestea este eliminată.

Este vorba despre deplasarea succesivă de pe o bandă pe alta, de pe un rând pe altul alternând benzile pentru a efectua depășiri. Această acțiune nu va mai fi considerată una agresivă.

Însă, pe de altă parte, suspendarea permisului auto se va prelungi cu încă 30 de zile atunci când șoferul încalcă anumite reguli de circulație într-un termen mai scurt, respectiv de doar trei luni, față de șase luni, așa cum stabilește Codul rutier acum.

Noua inițiativă legislativă mai stipulează că la cerere, șoferul care are permisul suspendat va putea beneficia, cu condiția să treacă de un examen teoretic și să nu fie începător, de reducerea perioadei de suspendare la o treime, adică i se anulează două treimi din perioada de suspendare.

O altă măsură care reduce severitatea sancțiunilor din Codul rutier pentru nerespectarea regulilor de circulație este faptul că se reintroduce posibilității de suprapunere a perioadelor de suspendare stabilite pentru mai multe contravenţii.

Acum, Codul rutier prevede, după ce-a fost modificat în iarnă de OG 1/2022, că “perioadele de suspendare dispuse se execută distinct, fără a se suprapune”.

De asemenea, termenul până la care se va putea susține testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație, ce este necesar pentru a putea reduce perioada de suspendare a permisului, se va prelungi, urmând să fie a 40-a zi, inclusiv, a perioadei de suspendare, nu a 20-a zi, inclusiv, așa cum e acum.

În cazul depășirii vitezei maxime cu mai mult de 70 km/h, spre deosebire de ce se întâmplă acum, dovada înlocuitoare a permisului de conducere se va elibera cu drept de circulaţie. În plus, acești șoferi vor putea beneficia de reducerea perioadei de suspendare a permisului de conducere și cei ce sunt sancționați pentru depășirea cu mai mult de 70 km/h a vitezei maxime admise pe un drum, chiar dacă acum acest lucru nu e permis, notează Avocatnet. Practic, se va elimina această situație din lista celor ce nu permit acum reducerea perioadei de suspendare a permisului.

Noul proiect mai stabilește și că geamurile mașinii care trebuie menținute permanent curate pentru a nu risca amenzi de peste 1.000 de lei sunt parbrizul și geamurile laterale din față ale autovehiculului, nu și cele din spate sau luneta, așa cum prevede acum Codul rutier.

Cu toate că nu există nici un drum expres în funcțiune în România, autoritățile de resort al decis să introducă în Codul rutier o nouă limită de viteză adecvată.

Proiectul de lege elaborat în acest sens a primit, joi, acordul președintelui țării, astfel că, pentru a intra în vigoare, documentul trebuie publicat în Monitorul oficial.

Principala prevedere a legii este stabilirea unei noi limite maxime de viteză pentru circularea pe drumurile expres – aceasta va fi de 120 km/h, în condițiile în care acum este stabilită la 100 km/h.

Astfel, după aplicarea schimbărilor, în Codul rutier vor exista următoarele limite maxime de viteză în afara localităților:

– pe autostrazi – 130 km/h;

– pe drumurile expres – 120 km/h;

– pe drumurile naționale europene – 100 km/h;

– pe celelalte categorii de drumuri – 90 km/h.

Această limită de viteză va fi valabilă doar pentru autoturisme și anumite motociclete (adică autovehiculele din categoriile A și B), deoarece, pe drumurile expres, camioanele și autocarele (mai precis, autovehiculele din categoriile C, D, D1) vor putea circula cu cel mult 100 de km/h, în timp ce motocicletele de până la 125 cm3 sau cvadriciclurile (mai exact, autovehiculele din categoriile A1, B1, C1) vor putea merge cu 85 de km/h.

Sursa: dcbusiness.ro