Europa se confruntă cu cea mai severă secetă din ultimii 500 de ani. Analiză a experților Uniunii Europene

La momentul actual, Europa se confruntă cu o secetă care pare a fi cea mai severă din ultimii 50 de ani, arată o analiză preliminară realizată de către experții din cadrul Centrului Comun de Cercetare al Uniunii Europene.Aproximativ 64% din UE se află sub avertizare sau alertă de secetă, potrivit unui nou raport al Observatorului European al Secetei. Experții blocului comunitar au declarat că se așteaptă ca aceste condiții calde și uscate, care alimentează incendiile de vegetație și reduc producția agricolă, să continue în unele părți ale regiunii până în noiembrie.

„Combinația dintre o secetă severă și valurile de căldură a creat un stres fără precedent asupra nivelurilor de apă din întreaga UE”, a declarat marți, într-o declarație, Mariya Gabriel, comisarul pentru cercetare al blocului. „Schimbările climatice sunt, fără îndoială, mai vizibile în fiecare an.”

Mai multe culturi din UE sunt afectate în mod deosebit, previziunile de randament pentru cereale fiind cu 16% sub media pe 5 ani și cu 15% sub aceasta în cazul porumbului, potrivit celor mai recente date.

Seceta a scos la lumină secretele și pericolele Dunării

Cea mai gravă secetă din ultimii ani din Europa a împins puternicul fluviu Dunărea la unul dintre cele mai scăzute niveluri din aproape ultimii 100 de ani.

În apropiere de orașul port fluvial Prahovo din Serbia au ieșit la lumină o flotilă scufundată care a aparținut Germaniei naziste în cel de-Al Doilea Război Mondial.

Navele se numără printre sutele de vase scufundate de-a lungul Dunării ce aparțineau de flota Germaniei naziste din Marea Neagră în 1944, în timp ce se retrăgea din fața forțelor sovietice care înaintau, și încă îngreunează traficul fluvial atunci când niuvelul apei scade.

Cu toate acestea, seceta din acest an – considerată de oamenii de știință drept o consecință a îschimbărilor climatice – a scos la iveală peste 20 de epave de nave pe o porțiune a Dunării, în apropiere de Prahovo, în estul Serbiei, multe dintre acestea conținând încă tone de muniție și explozibili și reprezentând un pericol pentru navigație.

„Flotila germană a lăsat în urmă un mare dezastru ecologic care ne amenință pe noi, oamenii din Prahovo”, a declarat Velimir Trajilovic, 74 de ani, un pensionar care a scris o carte despre navele germane.

Lucrătorii din industria locală de pescuit sunt, de asemenea, în pericol, inclusiv cei din România, care se află chiar pe celălalt mal al Dunării.

Lunile de secetă și temperaturile record au îngreunat traficul fluvial pe arterele vitale și din alte părți ale Europei, inclusiv Germania, Italia și Franța. În Serbia, autoritățile au recurs la dragare pentru a menține deschise căile de navigație pe Dunăre.

Până la Prahovo, unele dintre epave au îngustat secțiunea navigabilă pe această porțiune a Dunării la doar 100 de metri de la 180 de metri.

Împrăștiate în albia fluviului, unele dintre nave încă mai au turnulețe, puntea de comandă, catarge rupte și carene contorsionate, în timp ce altele zac în mare parte scufundate sub bancuri de nisip.

În luna martie, guvernul sârb a lansat o licitație pentru îndepărtarea epavelor, a munițiilor și a explozibililor. Costul operațiunii a fost estimat la 29 de milioane de euro.

Sursa – ziarulunirea.ro