Deputatul Sorin Marica, declarație politică la Parlament pentru susținerea parteneriatului public-privat

La Camera Deputaților, astăzi a fost ziua prezentării declarațiilor politice. Deputatul hunedorean Sorin Marica (PSD) a depus o declarație politică pe tema parteneriatului public-privat care, în opinia sa, poate susține o dezvoltare locală durabilă.

Ca fost primar al comunei Sălașu de Sus, Sorin Marica spune că este evident la curent cu limitățile bugetare și dificultățile financiare cu care se confruntă comunitățile locale mici. Poți să ai o mie de idei și 100 de proiecte, cel mai important rămâne susținerea financiară a investițiilor pe care dorești să le faci în infrastructura localității sau în servicii de utilutate publică”, spune deputatul Sorin Marica.

Acesta arată că o soluție punctuală ar fi putut fi realizarea unor parteneriate public-private, însă din proprie de experiență a constatat că legislația de până acum a fost una ineficare, iar blocajele rezultate din tentativele administrațiilor locale de a o pune în practică au fost și ele numeroase. ”Aș face o scurtă referire la legea 178/2010 a parteneriatului public-privat. Aceasta reglementa modul de realizare a unui proiect de parteneriat de acest tip având ca obiect proiectarea, finanțarea, construcția, reabiltarea, modernizarea, operarea, întreținerea, dezvoltarea și transferul unui bun sau serviciu public, după caz. Din păcate, s-a demonstrat că aceast lege a fost un eșec total, pentru că în perioada în care a fost în vigoare nu a generat nici măcar un singur proiect de parteneriat public-privat”, spune Sorin Marica.

Acesta a identificat și câteva din cauzele care au condus la blocajele acestei legi:

  • instituirea unui paralelism legislativ, în sensul că se aplica doar în cazurile în care nu era aplicabilă legea concesiunilor și legea achizițiilor publice;
  • lipsa, la momentul apariției legii, a unei interfețe din SEAP necesară pentru publicarea anunțurilor de selecție, probleme remediată abia în anul 2013 când SEAP a adăugat această funcționalitate;
  • formularea neclară a legii.

”Apreciez că intervenția Guvernului în acest domeniu este absolut necesară și urgentă. Toate reglementările prevăzute în noul act normativ au un scop final foarte pragmatic: simplificarea procedurilor legale de încheiere a unui contract public privat. Comprimarea termenelor de atribuire a contractelor, pe baza unui studiu de fundamentare, eliminarea tuturor avizelor ex-ante, renunțarea la normele de aplicare a legii, introducerea posibilității de a încheia astfel de parteneriate și pentru operarea de servicii, toate constituie prevederi care, în mod cert, for faclita constituirea de parteneriate public-private”, explică deputatul Marica.

Acesta apreciază că acst tip de cooperare poate prezenta și un al avantaj, generat de transferul de management dinspre sectorul privat spre cel de stat. ”Respectarea principiilor de economicitate și eficiență, valabile și funcționale în sectorul privat, pot influența pozitiv maniera în care sunt utilizate și fondurile publice”, spune deputatul Sorin Marica.

În plus, acesta apreciază că nu doar dimensunea operațională a parteneriatelor public-private este un avantaj, ci și dimensiunea politică a acestora prezintă o importanță semnificativă. ”Cele două obiective majore într-un astfel de demers economico-administrativ rămân ocuparea forței de muncă și dezvoltarea locală, în scopul asigurării coeziunii economice și sociale, elemente care au avut de suferit în ultimii 25 de ani și care au generat discrepanțe sociale în multe zone din țara noastă. Iată de ce, aceste tipuri de contracte, bazate pe parteneriatul public-privat pot fi una din soluțiile cele mai bune pentru a recupera dezechilibrele de ordin economic, social și cultural dintre diferite zone ale țării și pot susține o dezvoltare locală durabilă”, a mai spus deputatul Sorin Marica, în declarația sa politică depusă astăzi în plenul Camerei Deputaților.

[slideshow_deploy id=’13835′]