Măsurile luate de Apa Serv Valea Jiului din cauza constrângerilor economice nu afectează obiectivul principal al companiei: asigurarea alimentării cu apă potabilă de calitate în Valea Jiului!

Restricțiile impuse de măsurile de distanțare sociale și cele de protecție împotriva noului coronavirus au afectat și activitatea operatorului regional de apă și canalizare din Valea Jiului, care se confruntă cu o serie de constrângeri în desfășurarea activității, cu un impact semnificativ din punct de vedere economic pentru acesta.

Potrivit informațiilor prezentate de conducerea companiei de apă din Valea Jiului, atât discuțiile privind oportunitatea amânării sau chiar suspendării plăților pentru facturile la utilități au condus la o scădere semnificativă a încasărilor înregistrate de Apa Serv Valea Jiului în ultimele două luni. La acest lucru contribuie și faptul că încasatorii din teren ai ASVJ nu mai efectuează încasări la domiciliul clienților, dar și faptul că sunt instituite o serie de măsuri de protecție sanitară la casieriile Apa Serv din cele 6 localități ale Văii Jiului și faptul că nu foarte mulți beneficiari sunt familiarizați cu utilizarea mijloacelor electronice de plată a facturilor.

Acest întreg complex de factori face ca problemele de natură economică ale companiei de apă de la Petroșani să se răsfrângă și asupra modului de organizare a activității de producție. Directorul Apa Serv Valea Jiului spune că, practic, a fost nevoie de implementarea unui program de reorganizare care afectează întregul personal al companiei. ”Am fost nevoiți să aplicăm un program de reorganizare, atât în ceea ce privește echipele de pe teren, cât mai ales activitatea personalului TESA. Pentru a putea asigura salariile angajaților în tot acest context economic extrem de dificil, a trebuit să apelăm inclusiv la măsura șomajului tehnic. Practic, lucrăm în prezent, cu doar 60% din personal prezent la serviciu”, spune ing. Cristian Ionică, directorul general al Apa Serv Valea Jiului.

Întregul personal al companiei de apă este afectat de măsura șomajului tehnic, care se efectuează prin rotație, câte o săptămână pe lună pentru fiecare salariat.

Măsura a fost și mai dificil de luat cu cât, pe de o parte, salariile angajaților sunt oricum la un nivel destul de mic iar diminuarea acestora creează probleme pentru fiecare familie, iar pe de altă parte, rolul fiecărui salariat în cadrul activităților companiei este bine definit și esențial în bunul mers al întregului angrenaj economic al firmei.

În acest context, așa cum precizează și directorul Departamentului Exploatare al ASVJ, ing. Florin Donisă, atât derularea lucrărilor programate în teren, dar mai ales intervenția la avarii, constituie o adevărată provocare pentru echipele de muncitori ale companiei de apă. ”Intervenția la avarii și restricțiile pe care suntem nevoiți să le impunem pentru acest tip de lucrări constituie, mai mult ca niciodată, o provocare pentru noi. Asta pentru că obiectivul nostru îl constituie asigurarea alimentării cu apă potabilă de calitate și continuitatea furnizării acesteia 24 de ore din 24. Ori, atunci când apare undeva o spărtură de țeavă – și din păcate, chiar dacă nu a fost o iarnă grea, am avut și avem numeroase situații de acest fel, peste tot în Valea Jiului – noi avem practic două variante: fie să acționăm imediat pentru efectuarea lucrărilor de reparații, fie să amânăm
rezolvarea acestor probleme. Vreau să precizez că, în contextul măsurilor dispuse prin Ordonanțele Militare, fiecare intervenție pe care noi o facem în această perioadă este atent monitorizată de toate instituțiile abilitate ale statului. Prin urmare, în această perioadă nu facem nici lucrări de reparații programate, nu facem lucrări de întreținere, ci acționăm efectiv doar la avarii, încercând, chiar și cu constrângerile de personal cu care ne confruntăm, să reducem timpul de restricție, care vine la pachet cu fiecare avarie. Încercăm să ne mobilizăm cât mai bine pentru ca efectele problemelor care apar din păcate pe vechile rețele de alimentare să-i afecteze cât mai puțin posibil pe beneficiarii noștri”, 
spune ing. Florin Donisă.

Din fericire, în această perioadă continuă în același ritm alert execuția lucrărilor la configurarea noilor rețele de apă și canalizare care sunt realizate în cadrul proiectului finanțat cu fonduri europene prin POIM, implementat de Apa Serv Valea Jiului. La Petroșani, aceste investiții se află deja aproape de termenul de finalizare, programat conform contactelor pentru luna august 2020 iar, odată cu conectarea acestor noi rețele, reprezentanții Apa Serv Valea Jiului dau asigurări că și numărul restricțiilor generate de avarii va fi unul considerabil mai mic.

O altă veste bună este și aceea că în prezent, la nivelul Văii Jiului, nu există probleme legate de asigurarea alimentării cu apă potabilă, chiar și în condiții de secetă prelungită, iar faptul că principalele uzine de alimentare cu apă, respectiv cea de la Valea de Pești și cea de pe Jieț sunt modernizate, constituie garanția faptului că apa potabilă furnizată abonaților din Valea Jiului este una de cea mai bună calitate, fapt confirmat de măsurătorile zilnice realizate atât în laboratorul propriu al ASVJ, dar și de către specialiștii de la DSP. De altfel, rezultatele actualizate ale acestor analize sunt disponibile pe situl companiei de apă.

Toate aceste măsuri fac ca, așa cum apreciază directorul general al ASVJ, ing. Cristian Ionică, în ciuda constrângerilor generate de criza epidemiologică și a problemelor economice cauzate și acestui operator economic, nu este afectat principalul obiectiv al Apa Serv: asigurarea apei potabile, în condiții de calitate, 24 de ore din 24, pentru locuitorii Văii Jiului.