Două drumuri, o stațiune montană

 

Stațiunea montană Pasvul Vâlcan este străbătută de două drumuri istorice. Autoritățile locale ne predau o lecție de istorie despre cele două drumuri pe care vor să le transforme în trasee turistice.

pasul valcan

“Prin Pasul Vâlcan (1621,6 m) din munţii cu acelaşi nume, aflaţi la graniţa dintre judeţele Gorj şi Hunedoara, trec două drumuri istorice, ce ar putea deveni trasee turistice importante ale României. Primul drum se cheamă Troianul, sau Drumul lui Traian şi face parte din drumul care unea, acum 2000 de ani, Drobeta cu Ulpia Traiana. El a fost construit de armatele romane pentru a cuceri capitala Daciei, Sarmizegetusa.Drumul intra în Gorj pe la Cătunele, atingând Jiul la castrul de la Pinoasa, urma malul stâng al acestuia, trecând prin Pasul Vâlcan, apoi pe Valea Streiului, până la Haţeg şi ajungea la în inima Daciei. Istoricul Alexandru Ştefulescu l-a reperat în dreptul castrului roman Bumbeşti-Jiu, urcând pe Valea Porcului. El există şi azi, fiind folosit ca drum forestier, dar la aproximativ 5 – 6 km de Pasul Vâlcan dispare, devenind potecă de picior. Tot prin Pasul Vâlcan trece Drumul Neamţului, suprapunându-se pe o porţiune de câţiva km cu Drumul lui Traian, spre Vulcan. I se spune aşa, pentru că, în Primul Război Mondial, în urma declaraţiei de război a României împotriva Austro-Ungariei de la 27 august 1916, românii au trecut graniţa, ce se afla pe coama Meridionalilor, prin apropierea Pasului Vâlcan, să elibereze Transilvania.  Aici s-au dus lupte grele între nemţi şi români, tranşeele făcute de soldaţi fiind vizibile şi în ziua de azi”,  scrie Gheorghe Ile, primarul municipiului Vulcan.

Un alt drum încadrat la categoria celor judeţene ar merita, potrivit edilului să fie încadrat în categoria celor naţionale, acesta făcând legătura dintre două judeţe.

“Drumul Neamţului, marcat pe hartă ca drum judeţean (DJ 664), deşi ar merita titulatura de drum naţional, pentru că leagă două judeţe şi chiar două regiuni istorice, se desprinde din Drumul European 79 în dreptul comunei Turcineşti, o traversează spre nord, apoi trece prin Schela, Pasul Vâlcan şi coboară în oraşul Vulcan. Pe vremuri era folosit de negustorii care făceau comerţ peste graniţă, dar după Primul Război Mondial, când a fost finalizat drumul de pe Defileul Jiului, Drumul Neamţului a fost părăsit. El mai e folosit, în prezent, de localnici şi de cei care se ocupă de întreţinerea liniei de înaltă tensiune de 220 kv, construită în 1966 pentru a lega Centrala Electrică de Termoficare Paroşeni, prin Târgu Jiu, în Sistemul Energetic Naţional”,  mai spune primarul.

Autorităţile locale de la Vulcan intenţionează să promoveze turismul şi prin prima evenimentelor istorice care au avut loc aici.

[slideshow_deploy id=’17636′]