Ajunsă la capăt de drum, calea ferată industrială Lupeni-Uricani s-a vândut la fier vechi

Ajunsă la capăt de drum, calea ferată industrială Lupeni-Uricani s-a vândut la fier vechi

Construită în anul 1970, pe locul vechii linii ferate cu ecartament îngust, calea ferată industrială Lupeni-Uricani a asigurat vreme de aproape o jumătate de secol transportul cărbunelui de la minele de pe raza orașului Uricani către termocentrala de la Paroșeni. Ajunsă la capăt de drum, asemenea întregului sector minier din Valea Jiului, linia ferată industrială Lupeni-Uricani, împreună cu alte elemente de deservire a acesteia (poduri, podețe, macazuri, etc.) urmează să fie dezasasamblate și vândute la fier vechi.

Decizia aparține administratorului judiciar al Complexului Energetic Hunedoara, Cabinetul Expert Insorvență SRL Deva, care a organizat o licitație pentru vânzarea acestor active, licitație care a și fost adjudecată de o firmă din Tg. Jiu, pentru suma de aproximativ 90.000 de euro. Zilele acestea, administrațiile locale din cele două localități pe raza cărora se află acest obiectiv de infrastructură feroviară au primit înștiințarea că, în luna februarie, firma intenționează demontarea acestuia și valorificarea la fier vechi a elementelor metalice.

Primarul municipiului Lupeni, Lucian Resmeriță s-a arătat surprins și, în același timp, indignat de această situație, pe care o consideră incredibilă și inadmisibilă. ”Am rămas de-a dreptul șocat când am primit înștiințarea din partea unei firme din Tg. Jiu că, în zilele următoare, se va începe demontarea șinelor de cale ferată de pe linia industrială Lupeni-Uricani și a podurilor de fier aferente acesteia. Eu nu știu cum este posibil așa ceva, nu știu cum poți să vinzi un astfel de obiectiv care ține de infrastructura de transport, un obiectiv construit de statul român cu scopul facilitării transportului feroviar? E într-un fel ca și cum noi, Primăria, care avem în proprietate drumurile publice, am vinde Bulevardul Păcii, spre exemplu, iar cumpărătorul ar decoperta șoseaua, ca să valorifice piatra de sub asfalt sau bordurile…”, spune primarul Lucian Resmeriță.

Acesta se declară și mai indignat de faptul că tranzacția unei căi ferate a fost posibilă fără ca administrația locală sau Căile Ferate Române să fi fost măcar consultate pe marginea acestui subiect. Chiar dacă în prezent trenurile nu mai circulă nici pe această cale ferată industrială, cum nu circulă nici pe calea ferată ce aparține CFR-ului, primarul Lucian Resmeriță este de părere că un astfel de obiectiv este unul strategic și, prin urmare, desființarea lui necesită o analiză mult mai aplicată și o consultare mult mai largă.

Expertul în insolvență judiciară Cristian Gros, administratorul judiciar al Complexului Energetic Hunedoara spune că felul în care s-a ajuns la această situație este unul cât se poate de simplu și de clar. ”În luna octombrie 2023, atunci când s-a făcut darea în plată a bunurilor CEH către noul creat Complex Energetic Valea Jiului, o serie de bunuri au rămas în proprietatea CEH, pentru că nu s-a solicitat transferul lor către noua societate. Printre acestea se numără și acest segment de cale ferată industrială pe care, pentru că nu am primit nici un fel de notificare din partea CFR-ului sau a administrațiilor publice, spre exemplu, privind intenția de a le prelua, am decis să le scoatem la vânzare pentru a mai acoperi din datoriile CEH. Licitația a fost anunțată conform prevederilor legale și nu ne-a notificat nimeni că ar fi vreo problemă cu acest demers”, spune Cristian Gros.

Acesta dă însă asigurări că, odată cu apariția acestui subiect în spațiul public, a solicitat noului proprietar să amâne începerea procesului de dezafectare a acestei căi ferate, până la organizarea unei întâlniri cu toți factorii interesați, pentru lămurirea situației. ”Noi nu ne dorim neapărat demolarea acestei căi ferate. Dar dacă aceasta nu-și mai dovedește utilitatea și nu există interes pentru preluarea și utilizarea ei pentru scopul în care a fost construită, nu putem să stăm și să ne uităm cum dispare peste noapte, sub acțiunile ”magneților”, ci avem obligația de a valorifica ce se mai poate valorifica, indiferent sub ce formă se poate face acest lucru, desigur, în mod legal. Ne vom întâlni cu cumpărătorul, cu autoritățile publice și cu cei de la CFR în cursul săptămânii viitoare și vom ajunge desigur, împreună, la o concluzie comună pe această temă”, a mai spus lichidatorul judiciar al CEH, Cristian Gros.

Primarul orașului Uricani, Dănuț Buhăescu este convins că, într-adevăr, această cale ferate nu-și mai are utilitatea pentru care a fost construită și spune că administrația locală nu are interes în preluarea acesteia. ”Noi am mai avut o experiență similară la Valea de Brazi când, după închiderea minei, am preluat noi calea ferată și, peste ani, timp în care nu s-a putut găsi o utilitate pentru aceasta, a căzut în sarcina noastră demolarea liniei ferate Uricani-Valea de Brazi și a podului peste Jiu pe care trecea aceasta. Sigur că dezafectarea liniei ferate industriale Lupeni-Uricani cade în sarcina proprietarului acesteia, indiferent cine ar fi acesta. Ceea ce noi, ca administrație locală, le vom cere, odată cu emiterea autorizației de demolare pe care ei trebuie să ne-o solicite, este să-și asume obligația de face curățenie și nu doar să ia șinele de cale ferată și să ne lase pe noi să curățăm restul”, spune primarul Dănuț Buhăescu.

Aceleași temeri le are și primarul municipiului Lupeni, Lucian Resmeriță, acesta având ca argument situația dezafectării magistralei de termoficare. ”Mă tem că dezafectarea acestei căi ferate, dincolo de faptul că nu pot să înțeleg rațiunile unui astfel de demers, va avea și un impact negativ asupra terenului pe care se află în prezent această cale ferată, așa cum s-a întâmplat și în cazul dezafectării magistralei de termoficare, în urma căreia au rămas mormane de betoane și de gunoaie pe întregul traseu din Valea Jiului”, spune primarul Lucian Resmeriță.

Am cerut un punct de vedere asupra situației și din partea șefului Stației CFR Petroșani, Dorel Șchiopu. Acesta recunoaște că, în ceea ce privește căile ferate industriale, CFR nu are nici obligația și nici posibilitatea de a prelua astfel de obiective. În același timp, acesta precizează că distrugerea unei căi ferate este o chestiune cu impact definitiv. ”O cale ferată, odată ce ai distrus-o nu se va mai face la loc niciodată. Sigur că în prezent multe din căile ferate industriale nu mai au utilitate. Însă avem exemplul de la fosta Mină Petrila, unde s-a reușit păstrarea liniilor ferate și, într-un viitor mai mult sau mai puțin apropiat, acestea vor fi valorificate, măcar în interes turistic, dar poate și economic. Eu mi-aș dori să putem face cu toții ceva pentru valorificarea liniei de transport public CFR Petroșani – Bărbăteni și aș vrea să văd autoritățile locale din Valea Jiului mult mai implicate într-un astfel de demers care poate fi o alternativă de transport ecologic complementară și eficientă a serviciului public de transport local”, spune Dorel Șchiopu.

Ce se va întâmpla cu această cale ferată industrială? Rămâne de văzut. Însă e greu de crezut că soarta acesteia va fi alta decât de a ajunge, ca multe alte vechi obiective industriale ale Văii Jiului, la fier vechi. Dar măcar să rămână locul curat în urma lor!…