Cardul blochează total sistemul de sănătate

     Medicii de familie nu au putut folosi nici ieri cardul. Mii de oameni au luat „cu asalt” casele de asigurări, cerând fie adeverinţe, ori încercând să reclame spitale
Barbu (ANPP): Am primit foarte multe sesizări de la pacienţii care nu-şi pot ridica medicamentele din cauza blocajului de la CNAS
Hotoboc (Palmed): Furnizorii de servicii medicale cer MS şi CNAS să transmită în scris că pot fi servite şi persoanele care nu au carduri de sănătate sau adeverinţe
244640maximProblemele iscate de incapacitatea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) de a gestiona sistemul informatic sunt departe de a fi fost rezolvate, în ciuda tuturor asigurărilor date până acum de preşedintele instituţiei.
În continuare, mii de pacienţi s-au plâns asociaţiei de profil că nu-şi pot ridica medicamentele. În locul rezolvării cât mai urgente a acestei situaţii extrem de neplăcute pentru cei care au o nevoie stringentă de medicaţie, oficialii CNAS le cer acestora să aibă răbdare, recunoscând că există probleme legate de soft şi de incapacitatea serverului de a suporta operaţiunile făcute simultan de medici de familie, specialişti, laboratoare şi farmacii.
Între timp, sute de pacienţi nervoşi şi nemulţumiţi de imposibilitatea de a primi serviciile medicale la care au dreptul prin lege au „luat cu asalt” Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti (CASMB) încercând fie să obţină  adeverinţele care le dovedesc calitatea de asigurat, fie să reclame lipsa serviciilor medicale.
Situaţia este cruntă şi la medicii de familie, unde nici ieri nu a putut fi folosit cardul de sănătate.
Zeci de pacienţi au aşteptat deblocarea sistemului, inclusiv femei însărcinate şi bebeluşi plictisiţi urlând, vârstnici bolnavi şi nerăbdători care trebuiau să-şi ridice reţetele.
Acest tablou sumbru a trecut neobservat de oficialii CNAS, aceştia anunţând ieri dimineaţă că nu sunt probleme de niciun fel, sistemul informatic nu a fost blocat nicio secundă şi, oricum, chiar şi cei care nu au card de sănătate pot beneficia de servicii medicale, deşi furnizorii le ceruseră încă de luni să se angajeze, în scris, că vor deconta serviciile medicale oferite în lipsa cardurilor…
Unul dintre medicii de familie din Capitală a descris în culori sumbre primele două zile din această săptămână, temându-se că şi astăzi va fi la fel. „Nici acum nu poate fi folosit cardul. Nu a mers nici ieri (luni – n. red.) şi nu merge nici astăzi (marţi – n. red.). Ieri a fost o zi cruntă! Zeci de pacienţi au aşteptat deblocarea sistemului, inclusiv femei însărcinate şi bebeluşi. Vă imaginaţi atmosfera: vârstnici bolnavi şi nerăbdători care trebuiau să-şi ridice reţetele, copilaşi plictisiţi urlând, medici care nu puteau face niciun fel de operaţiune… Mulţumim CNAS pentru extraordinarele condiţii de muncă”, a spus ironic medicul de familie Daniela Manu.
Subliniind că, probabil, oficialii CNAS au crezut că se fac consultaţii fictive, dr. Manu a sugerat că, „în cazul în care aceştia vor face sistemul să meargă, vor vedea cât de multe consultaţii se fac zilnic”.
„Vor avea o statistică mai mult decât surprinzătoare, chiar crudă: Avem o populaţie îmbătrânită şi profund bolnavă. Acesta este adevărul!”, a declarat dr. Manu pentru Curierul Naţional.
Isterie la CASMB: Sute de pacienţi nemulţumiţi de imposibilitatea acordării serviciilor 

Şi la Casa de Asigurări de Sănătate a Capitalei (CASMB) a fost nebunie totală, sute de pacienţi nemulţumiţi încercând să reclame faptul că nu au fost trataţi în spitale din cauza blocării sistemului informatic.
Isteria este totală, cu atât mai mult cu cât pacienţii refuză să facă sesizări în scris, de teama de „a nu se pune rău cu doctorul”.
„Pacienţii vor să reclame spitalele, dar nu vor să o facă în scris de teama de a nu se pune rău cu doctorul. De astăzi de dimineaţă încercăm să le explicăm faptul că noi nu putem trimite Corpul de Control la furnizorii de servicii incorecţi, fără a avea o sesizare scrisă”, a explicat ieri, pentru Curierul Naţional, Cristina Călinoiu, purtător de cuvânt al CASMB.
Mii de oameni au stat la cozi interminabile la casele de asi­gu­rări de sănătate teritoriale încercând să obţină fie adeverinţele care le dovedesc calitatea de asi­gurat, fie să reclame lipsa serviciilor medicale.
Disfuncţionalităţile sunt provocate de incapacitatea sistemului informatic de a suporta mii de accesări simultane.
Este o lipsă a capacităţii de gestionare a sistemului informatic 

Problemele iscate de incapacitatea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) de a gestiona sistemul informatic sunt departe de a fi fost rezolvate, în ciuda tuturor asigurărilor date până acum de preşedintele instituţiei.
 „Vin din ţară extrem de multe sesizări de la pacienţi care, deşi au cardul, nu-şi pot ridica medicamentele. Situaţia este aproape generalizată, dar cele mai multe semnale negative le-am primit din judeţele Brăila, Galaţi şi Argeş. Preşedintele CNAS zice că nu e un blocaj, că trebuie să fim înţelegători şi răbdători, dar adevărul este că nu merge sistemul. Este o lipsă a capacităţii de gestionare a sistemului informatic. Nu este pro­ble­ma cardului, ci a faptului că, odată blocat acest sistem, nu se pot face nici celelalte operaţiuni, precum consultaţiile, emiterea reţetei şi altele. CNAS ne spune că IT-iştii lucrează la soft şi încearcă să deblocheze sistemul, pentru că nimeni nu a gândit până acum că pot fi mii de accesări simultane din mai multe direcţii – medici de familie, specialişti, laboratoare, farmacişti – toţi accesează acelaşi sistem informatic în acelaşi timp, pentru o multitudine de pacienţi”, a afirmat Vasile Barbu pentru Curierul Naţional.
În lipsa unei decizii scrise a MS şi CNAS, furnizorii nu-şi pot asuma efectuarea serviciilor 

Încă de luni, furnizorii de servicii medicale au cerut Ministerului Sănătăţii şi CNAS să transmită în scris că pot fi servite şi persoanele care nu au carduri de sănătate sau adeverinţe care dovedesc calitatea de asigurat, a declarat, pentru Curierul Naţional, Cristian Hotoboc, preşedinte al Patronatului Furnizorilor de Servicii Medicale Private – Palmed.
„Aşteptăm o decizie scrisă de la Ministerul Sănătăţii şi CNAS din care să reiasă faptul că putem oferi servicii medicale şi persoanelor care nu au carduri de sănătate sau adeverinţe care să le dovedească calitatea de asigurat. Nu ne putem asuma efectuarea acestor servicii, care nu vor fi decontate de CNAS. Nu există nici măcar posibilitatea de a verifica dacă li s-au emis sau nu cardurile”, a spus Hotoboc.
De altfel, acesta a explicat că blocajul care a avut loc luni dimineaţă a fost cauzat de accesarea simultană a sistemului, pentru că, ştiind că acest instrument a intrat în vigoare la data de 1 mai, foarte mulţi asiguraţi au fost la medicii de familie pentru a activa cardurile.
„Cardul poate fi activat şi la medicii de familie, dar şi la medicii specialişti şi laboratoare, radiologie etc. Din câte ştim, cardul poate fi activat în prezent peste tot, mai puţin în farmacii. Facem apel la pacienţi să nu meargă la doctor doar ca să activeze cardul, pentru că acestea pote fi activate şi în momentul în care au nevoie de consultaţii”, a declarat Hotoboc.

CNAS nu vede probleme 

În ciuda tuturor acestor evidenţe, CNAS a informat ieri dimineaţă că serviciile acordate fără a fi validate cu cardul vor fi decontate furnizorilor, „dar monitorizate separat la nivelul CNAS pentru a facilita predarea cardurilor către asiguraţii care încă nu au intrat în posesia lor”.
„La nivel naţional, pe parcursul zilei de luni, 4 mai , au fost acordate 224.470 servicii medicale şi farmaceutice, dintre care 136.556 de servicii fără card de sănătate şi 87.914 servicii validate cu cardul de sănătate. Dintre aceste servicii, la nivel naţional, au fost eliberate 70.892 de reţete fără card de sănătate şi 24.693 de reţete validate cu cardul. În Bucureşti, au fost acordate ieri mai mult de jumătate din serviciile medicale şi farmaceutice în sistemul cardului de sănătate: 9.130 servicii validate cu cardul, dintre care 4.084 acordate de medicii de familie; 9.062 servicii fără card de sănătate, dintre care 5.356 acordate de medicii de familie”, a informat ieri CNAS, recunoscând că „suma serviciilor acordate fără card de sănătate conţine şi serviciile de care au beneficiat copiii, care se acordă necondiţionat şi fără card de sănătate, conform legii”.
Din analiza CNAS, rezultă că numărul serviciilor medicale şi farmaceutice validate cu cardul de sănătate a crescut în a doua parte a zilei.
„O posibilă explicaţie ar fi aceea că unii furnizori au utilizat ieri pentru prima oară sistemul cardului şi în prima parte a zilei au întâmpinat greutăţi la accesarea lui”, consideră CNAS.
 sursa:curierulnational


« (Știre anterioară)