Ce se întâmplă cu tichetele de masă după 1 ianuarie

Trecerea la impozitarea cifrei de afaceri în loc de cea a profiturilor, la firmele cu venituri sub un milion de euro, pune sub semnul întrebării viitorul tichetelor de masă, considerate cheltuieli sociale ale angajatorului, acum deductibile fiscal. 

Numărul persoanelor care vor beneficia după data de 1 ianuarie 2018 de tichete de masă ar putea scădea substanțial în urma modificării sistemului de impozitare a firmelor cu cifra de afaceri sub un milion de euro.

În prezent marea parte a acestor firme, respectiv cele cu cifra de afaceri cuprinsă între 500.000 de euro și un milion de euro, precum și o parte a celor care au cifră de afaceri sub 500.000 de euro , plătesc impozit statului raportat la profitul lor. Impozitul este la rândul lui calculat prin scăderea din profitul brut a cheltuielilor deductibile în rândul cărora acum se găsesc cheltuielile așa-zis sociale. Statul le recunoaște în proporție de 5% din fondul de salarii.

Sunt incluse aici:

  • ajutoarele de înmormântare, ajutoarele pentru bolile grave și incurabile, ajutoarele pentru naștere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse în gospodăriile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;
  • cheltuielile pentru funcționarea corespunzătoare a unor unități aflate în administrarea contribuabililor, precum: creșe, grădinite, școli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, cămine de nefamiliști și altele asemenea;
  • cheltuielile reprezentând: cadouri în bani sau în natură, inclusiv tichete cadou oferite salariaților și copiilor minori ai acestora, servicii de sănătate acordate în cazul bolilor profesionale și al accidentelor de muncă până la internarea într-o unitate sanitară, tichete de creșă acordate de angajator în conformitate cu legislația în vigoare, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariații proprii și membrii lor de familie, precum și contribuția la fondurile de intervenție ale asociatiilor profesionale ale minerilor;
  • alte cheltuieli cu caracter social efectuate în baza contractului colectiv de muncă sau a unui regulament intern.

Toate aceste facilități acordate salariaților vor putea fi acordate și după 1 ianuarie, însă, deoarece dispare noțiunea de impozitare a profitului (la firmele cu venituri sub un milion de euro) dispare și cea de deductibiltate a acestor cheltuieli. Mai precis deoarece vor plăti impozit în funcție de veniturile firmei și nu în funcție de profitul acesteia angajatorii nu vor mai fi motivați fiscal să acorde tichetele de masă care se scădeau din profitul impozabil.

„Nu se pune problema deductibilității când e vorba de impozitul pe venit și nu pe profit, deci nu există cheltuieli deductibile, niciun fel. Acestea (tichetele – n.red.) vor fi acordate dar nu va exista nici un avantaj fiscal în urma acordării lor. Angajatorul le-ar putea acorda ca să păstreze salariații cu el, nu mai avea motivare fiscală. Aici va intra absolut orice cheltuială deductibilă. Angajatorii vor acționa diferit, nu va exista o singură modalitate de reacție. Nu cred că obligatoriu se va micșora numărul celor care primesc bonuri, mai ales că acest drept este trecut în contractele de muncă. Dacă se schimbă și se renegociază contractele din cauza introducerii contribuțiilor sociale, s-ar putea să apară situuații în care să se rediscute problema aceasta, căci se va renegocia tot contractul”, spune consultantul fiscal, Dan Schwartz.

Aspectele de mai sus nu au legătură cu prevederile incluse în legea salarizării conform cărora bugetarii nu vor mai primi din decembrie 2018 bonuri de masă, ci o indemnziație de hrană egală cu echivalentul a două salarii minime pe economie. În România peste 2,5 milioane angajați primesc tichete masă de la angajatori, potrivit Edenred.ro. Aceasta înseamnă că de facilitate beneficiază un salariat din doi.

digi24.ro

[slideshow_deploy id=’36591′]



« (Știre anterioară)