Liceul Tehnologic ”Dimitrie Leonida” din Petroșani, gazdă a unui proiect Erasmus având ca scop reducerea dependenței de tehnologie a tinerilor

Poate că, în ultimii ani, tehnologia informatică și-a demonstrat din plin eficacitatea în domeniul educațional, însă este la fel de evident faptul că efectele acesteia asupra tinerilor nu sunt exclusiv fericite. Potrivit specialiștilor, dependența tinerilor de tehnologie vine cu riscuri mari pentru aceștia, în condițiile în care interacțiunea în activități sociale, educaționale, sportive, culturale, artistice sau de divertisment este tot mai redusă.

Plecând de la această realitate, profesori și elevi din cinci state europene – România, Turcia, Italia, Cehia, Polonia și Olanda – și-au unit forțele în derularea unui, pe cât de inedit, pe atât de necesar proiect, derulat sub egida programului european Erasmus, în dorința de a împărtăși experiențe, de a învăța lucruri noi și de a redescoperi modele educaționale care presupun interacțiunea directă a oamenilor. În cadrul acestui proiect, intitulat ”SOS: It is time to take action for Technology Addiction” (SOS: Este timpul să luăm măsuri pentru dependența de tehnologie – n.t.) în perioada 14-18 februarie 2022, România a fost gazda unei noi mobilități, elevi și profesori de la unitățile de învățământ implicate fiind oaspeți ai Liceului Tehnologic ”Dimitrie Leonida” din Petroșani. Câteva zeci de elevi și profesori de la Obchodni Akademie Neveklov (din Republica Cehă), Sesim Sarpkaya Fen Lisesi (din Turcia) și Liceo Classico Federico Frezzi – Beata Angela, Foligno (din Italia) au fost prezenți, timp de o săptămână la Petroșani, unde au participat la activitățile speciale organizate pentru ei de echipa de proiect din cadrul Liceului Tehnologic ”D. Leonida”, iar reprezentanții școlilor partenere din Polonia și Olanda, care nu au putut face deplasarea (din pricina pandemiei) au avut ocazia de a participa, on-line, la majoritatea activităților desfășurate aici.

Prof. Mihaela Marița, directorul LTDL Petroșani apreciază că acest schimb de experiență s-a dovedit foarte util pentru toți participanții, atingându-și scopul pentru care a fost gândit acest proiect Erasmus. ”Tema proiectului nostru este aceea de a lua atitudine față de dependența de tehnologie și scopul nostru este să atragem atenția tinerilor față de acest lucru. Dar, trebuie să fim foarte preciși, în niciun caz noi nu vrem să îi rupem pe tineri de tehnologie, pentru că realitatea ne demonstrează că, până la urmă, aceasta este deja parte din prezentul și viitorul nostru. Dar ne propunem să îi încurajăm pe elevi să folosească tehnologia îndeosebi în scopuri benefice, și mai ales să nu devină dependenți de ea, să nu uite că școala, comunitatea, viața au și alternative mult mai frumoase care ne permit să interacționăm între noi. Prin work-shop-urile care s-au desfășurat în cadrul acestui proiect la liceul nostru, elevii participanți și chiar profesorii au aflat o serie de lucruri pe care le pot face atât prin accesul la tehnologie, cât și independent de aceasta. Ne-am bucurat că oaspeții noștri au fost încântați de programul activităților pe care le-am propus noi și au participat cu plăcere la acestea, fapt care mă îndreptățește să cred că ne-am atins scopul”, a declarat prof. Mihaela Marița.

În cadrul programului întocmit de gazde, au avut loc mai multe ateliere practice, în cadrul cărora participanții au învățat care sunt componentele unui PC și cum pot fi reparate defectele acestora, au învățat noțiuni de programare și utilizare a computerului, dar în același timp au învățat, în atelierele de creație ale Liceului ”D. Leonida” cum pot transforma materialele textile în lucrări de artă sau accesorii vestimentare, cum pot realiza lucrări de metaloplastie sau cum să decoreze turtă dulce. programul a inclus și un schimb de experiență în domeniul cultural-artistic, dar și vizite la Colegiul Național ”Mihai Eminescu” (unde membri echipei Alpha Bit au făcut și o demonstrație de robotică), la Clubul Copiilor și Elevilor, dar și la Universitatea din Petroșani. Acestora li s-a adăugat și un program turistic în cadrul căruia oaspeții au putut vedea, în tururi ghidate, atât municipiul Petroșani și arealul turistic al acestuia, cât și Alba Iulia și Sibiu, două dintre cele mai frumoase localități ale României.

Toate acestea au fost posibile datorită implicării și dedicației manifestate atât de echipa de proiect, cât și de toți profesorii care li s-au alăturat și îi putem enumera aici pe: Mihaela Marița, Gheorghița Obogeanu, Cristina Marioane, Anamaria Cercel, Esther Andraș, Mihaela Manolea, Alina Șarpe, Carmen Damian, Carmen Paraschiv, Loredana Durbacă, Veronika Kutasi, Mirela Popa, Gabriela Robu, Luminița Vințan, Corina Codrea, Florin Goncea, Valentin Stoica, Daniel Kiminich, Mariana Boboc, Cristian Pîntea, Georgiana Avram (la la Liceul Tehnologic ”D. Leonida”), Daniela Ciontescu, Roland Szedlacsek, Gabriella Muntean, Alexandru Lăutaru (de la Colegiul Național ”Mihai Eminescu”), Cosmin Kiss (de la Clubul Copiilor) dar și Petra MacGregor, Antonín Pártl (de la școala parteneră din Cehia), Ömer Yurtoğlu , Hayrettin Örsel (de la școala parteneră din Turcia), Chiara Broccatelli și Lucia Giuliani (de la școala parteneră din Italia).

De altfel, aceasta din urmă a ținut să fie și ”purtător de cuvânt” al oaspeților, declarând că prin acțiunile care au avut loc, sub egida acestui proiect, în România, s-au făcut pași extraordinari în ceea ce privește conștientizarea tinerilor nu doar asupra temei de proiect, ci și convingerea acestora că viața de adolescent poate fi la fel de frumoasă, în școală și societate, și cu aportul tehnologiei, dar și fără acesta. „Copiii petrec foarte mult timp pe diferite dispozitive tehnologice și evident aceasta este o problemă, pentru că de aici decurg o serie de situații sociale precum pierderea contractului cu realitatea, probleme legate de integrarea în viața reală sau chiar o cauză a fenomenului de bulling. Toate acestea se întâmplă pentru că, mai ales în perioada pandemică, am folosit cu toții prea mult timp telefoanele și rețelele sociale. Mă bucur că, prin acest proiect, am putut dezbate toate aceste probleme și prin activități deosebite, așa cum au fost și cele de aici de la Petroșani, le-am putut arăta elevilor că există lucruri deosebit de frumoase pe care le putem face împreună și evitând dependența de tehnologie”, a declarat prof. Lucia Giuliani.

Și ce exemplu mai bun și mai clar se poate aduce în acest sens, decât acela că, așa cum foarte bine remarca prof. Veronika Kutași, ”prin simpla activitate de modelare a unor ornamente pentru desertul de la prânz (turta dulce), dăm frâu liber creativității și emoțiilor, dezvoltând în același timp comportamente corecte, firești care ne dau, în cele din urmă, satisfacție”. 

În concluzie, prin activitățile derulate sub egida acestui proiect Erasmus la Colegiul Tehnologic ”Dimitrie Leonida” din Petroșani, ceea ce era de demonstrat s-a demonstrat: Educația și viața socială pot fi la fel de frumoase și în absența tehnologiei informatice, chiar dacă prezența acesteia este una menită să ne fie, deseori, de un real ajutor. Sau, după cum explică și prof. Luminița Vințan, până la urmă nici nu contează de unde ești. Contează doar dorința de a cunoaște, de a lucra alături de cineva pe care l-ai întâlnit pe cărările vieții timp de câteva ore, de a împărți zâmbete și mulțumiri, de a te înțelege cu cel de lângă tine nu numai prin cuvinte ci și prin semne sau din priviri, de a forma o echipă și de a împărtăși împreună rezultatele muncii. De aceea nu contează dacă ești din Turcia, Cehia, Italia sau România, dacă gândul ți-e bun și privirea senină.”