Cum se inscriu faptele in cazierul fiscal si cum se sterg ?

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat in dezbatere publica un proiect de ordin prin care, pe de-o parte, sunt aprobate noi modele ale formularelor necesare pentru solicitarea si comunicarea datelor inscrise in cazierul fiscal, iar pe de alta parte, sunt modificate si clarificate procedurile prin care anumite fapte sunt inscrise sau scoase in/din acest document. Actualizarile legislative sunt necesare in conditiile in care, la finalul lunii august, Guvernul a aprobat, printr-o ordonanta, un nou cadru legal care reglementeaza cazierul fiscal, modificand substantial regulile care il guverneaza.

venituri2808c-680x365

Proiectul de act normativ initiat de Fisc, care poate fi consultat aici, stabileste modelul si continutul formularelor (unele dintre ele suferind modificari comparativ cu modelele existente in momentul de fata):

  • 500 „Fisa de inscriere in cazierul fiscal”,
  • 501 „Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal;
  • 502 „Cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal”;
  • 503 „Cerere de rectificare a datelor inscrise in cazierul fiscal”;
  • 504 „Certificat de cazier fiscal” si anexa (Formular 504 A) la certificatul de cazier fiscal;
  • 505 „Fisa de inscriere in cazierul fiscal a atragerii raspunderii solidare/patrimoniale”;
  • 506 „Fisa de inscriere in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscal”;
  • 507 „Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal privind atragerea raspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul”;
  • 508 „Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscal”.

De asemenea, acest proiect ordin aproba si proceduri noi de inscriere si de scoatere a datelor in cazierul fiscal, ca urmare a noilor prevederi care reglementeaza acum acest document.

Cazierul fiscal, modificat substantial incepand din septembrie. Care sunt noutatile?

Cazierul fiscal reflecta disciplina financiara a unui contribuabil, documentul fiind necesar atat pentru infiintarea unei societati sau autorizarea unei activitati, cat si pentru cesiunea partilor sociale ori pentru cooptarea unor noi asociati in firma. La finalul lunii august, Guvernul a modificat substantial regulile care il guverneaza, aproband un nou cadru legal care il reglementeaza, cu noi reguli si prevederi modificate fata de cele aplicabile pana atunci. Concret, in 3 septembrie, a intrat in vigoare OG nr. 39/2015, ordonanta care a abrogat si a inlocuit vechiul cadru legal, OG nr. 75/2001.

Spre deosebire de vechiul cadru legal, noul act normativ extinde sfera de aplicare a cazierului fiscal, stabileste noi situatii in care documentul trebuie prezentat si reglementeaza si alte aspecte care nu erau pana acum prevazute de legislatie.

Cazierul fiscal, definit mai clar

OG nr. 39/2015 clarifica definitia actuala a cazierului fiscal, explicand mai precis si scopul documentului.

Astfel, potrivit noilor reglementari:

Cazierul fiscal reprezinta un mijloc de evidenta si urmarire a respectarii disciplinei fiscale, contabile si financiare de catre contribuabili, in care se tine evidenta persoanelor fizice, juridice si a entitatilor fara personalitate juridica care au savarsit fapte sanctionate de legile fiscale, contabile, vamale si de cele care privesc disciplina financiara.

Documentul se utilizeaza in scopul prevenirii si combaterii evaziunii fiscale, precum si a eficientizarii de catre organele fiscale a procesului de administrare a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri ale bugetului general consolidat datorate de catre contribuabili, prin asigurarea accesului la informatii care releva modul de respectare a legislatiei fiscale, contabile, vamale si a disciplinei financiare de catre contribuabili.

Noua definitie extinde si sfera de aplicare a cazierului fiscal stabilind ca documentul vizeaza si entitatile fara personalitate juridica, acestea nefiind mentionate expres in legislatie aplicabila pana in prezent. OG nr. 75/2001 prevedea ca in cazierul fiscal se tine doar evidenta persoanelor fizice si juridice, precum si a asociatilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor juridice.

Pana acum, cazierul fiscal era organizat la nivel central (un cazier fiscal national gestionat de MFP in care se tine evidenta  contribuabililor de pe intregul teritoriu al Romaniei), dar si la nivel local (un cazier fiscal gestionat de unitatile teritoriale ale MFP  in care se tine evidenta contribuabililor care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a acestora). Conform noului cadru legal aprobat prin OG nr. 39/2015, cazierul fiscal urmeaza sa fie organizat la nivel central de catre ANAF (nu de MFP), iar gestiunea acestuia se va face la nivel local, de catre organele fiscale competente.

Proiectul de ordin publicat de ANAF stabileste ca organele fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal sunt Directia generala de Administrare a marilor contribuabili, administratiile judetene ale finantelor publice, serviciile fiscale municipale, Administratia Fiscala pentru Contribuabili Mijlocii, Administratia Fiscal pentru Contribuabili Nerezidenti, administratiile sectoarelor municipiului Bucuresti ale finantelor publice din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti, dupa cum urmeaza:

a)Directia generala de administrare a marilor contribuabili, administratiile judetene ale finantelor publice, Administratia Fiscala pentru Contribuabili Mijlocii si Administratia Fiscala pentru Contribuabili Nerezidenti, pentru contribuabilii care sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe in evidentele lor fiscale;
b) Serviciile fiscale municipale si administratiile sectoarelor municipiului Bucuresti ale finantelor publice pentru contribuabilii care isi au domiciliul fiscal in raza teritorialaa acestor unitati fiscale.

Potrivit proiectului publicat de Fisc, la informatiile privind cazierul fiscal au acces urmatoarele persoane:

a) persoane cu atributii in gestionarea cazierului fiscal din cadrul organelor fiscale competente, avand drept de inscriere si actualizare/scoatere a informatiilor privind cazierul fiscal din evidenta informatica, precum si drept de vizualizare a informatiilor inscrise si de intocmire si emitere a certificatelor de cazier fiscal, in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr.39/2015.
b) alti functionari din cadrul ANAF si unitatilor subordonate, in baza atributiilor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare si inscrise in fisa postului, avand drept de vizualizare a informatiilor privind cazierul fiscal, direct sau prin intermediul altor aplicatii informatice, acordat de catre Directia generalade tehnologia informatiei din cadrul agentiei.

”Directia generala de tehnologia informatiei organizeazaevidenta nominalaa persoanelor din cadrul agentiei si unitatilor subordonate care au acces la informatiile din cazierul fiscal, precum si nivelul de acces acordat”, se mai precizeaza in proiectul de ordin propus de ANAF.

Noi fapte vor fi inscrise in cazierul fiscal

OG nr. 39/2015 stabileste ca, in cazierul fiscal al persoanelor fizice, juridice si entitatilor fara personalitate juridica, precum si a asociatilor, actionarilor, membrilor si reprezentantilor legali sau desemnati ai persoanelor juridice sau ai entitatilor fara personalitate juridica, se inscriu informatii privind faptele sanctionate de legile fiscale, contabile, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara, urmand ca faptele  pentru care se inscriu informatii in cazierul fiscal sa se stabileasca prin hotarare de Guvern, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a noului cadru legal (deci, pana in 2 octombrie).

In plus fata de prevederile care existau si pana acum, noua ordonanta extinde sfera de aplicare a cazierului fiscal prin reglementarea unor noi situatii care vor fi inscrise in document. Astfel, daca acum sunt inscrise in cazierul fiscal doar atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent si inactivitatea fiscala, in viitor, documentul va cuprinde si mentiuni care vizeaza atragerea raspunderii patrimoniale cu debitorul ajuns in stare de insolventa, pronuntata prin hotarare judecatoreasca definitiva, pentru creantele care fac parte din pasivul debitorului si sunt administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

Noul cadru legal completeaza si regulile ce se refera la inactivitatea fiscala. Mai exact, inactivitatea fiscala va fi inscrisa, ca si pana acum, atat in cazierul fiscal al contribuabililor, cat si in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai contribuabililor. Totusi, in plus fata de reglementarea anterioara, in noua OG se mentioneaza ca inscrierea starii de inactivitate fiscala se face doar in cazierul reprezentantilor din perioada in care au aparut situatiile de declarare a starii de inactivitate, precizare care nu exista pana acum.

In situatia in care sunt desemnati noi reprezentanti legali, inactivitatea fiscala este inscrisa in cazierul fiscal al acestora numai daca situatia se mentine pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de cand au preluat reprezentarea respectivelor entitati.

De asemenea, in noul cadru legal se reglementeaza si situatia in care inactivitatea fiscala poate fi stearsa din cazierul fiscal al unui reprezentantul legal care si-a pierdut aceasta calitate. Acest lucru se va intampla dupa un an:

  • de la inscrierea mentiunilor privind schimbarea reprezentantului legal in registrul comertului sau in evidentele autoritatilor si institutiilor publice la care sunt inregistrate celelalte persoane juridice si entitati fara personalitate juridica care nu se inregistreaza la registrul comertului

sau

  • de la data expirarii mandatului, in situatia in care acesta este limitat in timp si nu a fost reinnoit.

Lista documentelor pe baza carora se va face inscrierea informatiilor in cazierul fiscal a fost si ea extinsa, pana acum fiind reglementate doar:

  • hotararile judecatoresti definitive si irevocabile,
  • deciziile de solutionare a contestatiilor ramase definitive prin neexercitarea cailor de atac;
  • actele/documentele intocmite de organele fiscale si vamale din subordinea MFP, ramase definitive
  • actele ramase definitive ale altor organe competente.

La acestea se vor adauga si extrasele de pe ordonantele parchetelor de pe langa instantele de judecata, ramase definitive, transmise organelor fiscale competente in administrarea contribuabilului.

In ceea ce priveste actele emise de ANAF, prevederea a fost reformulata astfel incat inscrierea datelor in cazierul fiscal sa poate fi facuta pe baza actelor emise de oricare dintre organele competente din subordinea ANAF, nu numai de cele fiscale si vamale. Prevederea era necesara pentru a include in aceasta enumerare si documentele emise de Directia Generala Antifrauda, structura infiintata odata cu reorganizarea ANAF din vara lui 2013, care a absorbit Garda financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor.

O noutate absoluta din OG nr. 39/2015 este cea care stabileste ca faptele sanctionate contraventional cu avertisment nu se vor mai inscrie deloc in cazierul fiscal.

Cand este necesar un cazier fiscal?

Conform vechiului cadru legal, care a fot valabil pana in 2 septembrie, prezentarea certificatului de cazier fiscal era obligatorie in urmatoarele situatii:

  • la infiintarea societatilor comerciale, a societatilor cooperative si a cooperativelor agricole, de catre asociati, actionari si reprezentantii legali desemnati;
  • la solicitarea inscrierii asociatiilor si fundatiilor in Registrul asociatiilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora;
  • la autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti;
  • la cesiunea partilor sociale sau a actiunilor de catre noii asociati sau actionari;
  • la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social.

Acesta lista a fost completata, noul act normativ aplicabil din 3 septembrie stabilind ca prezentarea cazierului fiscal va fi necesara si in cazul cooptarii unor noi membri in asociatii si fundatii, atunci cand acestia dobandesc si calitatea de reprezentanti legali.

Cazierul fiscal va putea fi solicitat oricarui organ fiscal cu asemenea atributii, inclusiv electronic

Noile reguli instituite de OG nr. 39/2015 stabilesc ca certificatul de cazier fiscal va putea fi eliberat de oricare dintre organele fiscale competente, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului. Mai mult chiar, documentul va putea fi solicitat si obtinut in format electronic

Pana acum, pentru a solicita un asemenea document, contribuabilii erau obligati sa depuna cererea de eliberare a certificatului la organul fiscal care le administreaza si numai in format fizic.

Procedura de solicitare la ghiseu a documentului nu va fi modificata de noua ordonanta, fiind similara pentru persoanele fizice si cele juridice. Astfel, acestea vor trebui sa depuna o cerere de solicitare a cazierului fiscal (formularul 502), insotita de anumite acte si sa achite o taxa pentru eliberarea certificatului.

Documentatia care trebuie depusa odata cu solicitarea cazierului fiscal difera putin in functie de calitatea juridica a contribuabilului care cere actul. Mai exact, persoanele fizice trebuie sa depuna, pe langa cererea tip (formularul 502, care se distribuite gratuit de unitatile fiscale) si:

  • chitanta de achitare a taxei (momentan este de 20 lei );
  • o copie a actului identitate (BI/CI) sau o copie de pe actul de identitate a reprezentantului, dupa caz;
  • o procura autentica sau imputernicire avocatiala, in cazul in care cererea de eliberare a cazierului fiscal nu se depune de catre persoana titulara.

In cazul persoanelor juridice sau al entitatilor fara personalitate juridica, actele care trebuie depuse odata cu cererea de obtinere a cazierului fiscal sunt:

  • chitanta de achitare a taxei (acum are valoarea de 20 lei);
  • o copie dupa actul de identitate (BI/CI) – administrator sau reprezentant pe baza de mandat, dupa caz;
  • actul care atesta numirea reprezentantului legal al acestora (Ex. acte constituire / certificat constatator de la oficiul registrului comertului)
  • imputernicirea , in cazul in care cererea se depune prin alt reprezentant.

Atat pentru societati, cat si pentru persoane fizice, eliberarea certificatului de cazier fiscal se face teoretic de indata, in prezenta contribuabilului sau a reprezentantului acestuia, insa uneori poate dura si cateva ore. Documentul este valabil timp de 30 de zile de la data eliberarii si numai in scopul pentru care a fost eliberat, prevedere care s-a pastrat din vechea reglementare.

Noi reguli pentru stergerea faptelor din cazierul fiscal

Noul act normativ reglementeaza conditiile in care faptele pot fi sterse din cazierul fiscal, si la acest capitol existand cateva clarificari comparativ cu reglementarile aplicabile pana ieri.

Concret, in  OG nr. 39/2015 se precizeaza ca faptele inscrise in cazierul fiscal se scot din evidenta in cazul in care contribuabilii se afla in urmatoarele situatii:

  • faptele pe care le-au savarsit nu mai sunt sanctionate de lege;
  • a intervenit reabilitarea de drept sau judecatoreasca constatata prin hotarare judecatoreasca;
  • faptele inscrise in cazierul fiscal sunt sanctionate ca infractiuni si nu au mai savarsit fapte de aceasta natura intr-o perioada de 5 ani de la data executarii pedepsei;
  • faptele inscrise in cazierul fiscal sunt sanctionate conform legii penale cu amenda sau avertisment si nu au mai savarsit fapte de aceasta natura intr-o perioada de 5 ani de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal;
  • faptele inscrise in cazierul fiscal sunt sanctionate contraventional, intr-o perioada de o luna de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, cu conditia achitarii cuantumului amenzilor contraventionale
  • faptele inscrise in cazierul fiscal sunt sanctionate contraventional la regimul produselor accizabile, intr-o perioada de un an de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, cu conditia achitarii cuantumului amenzilor contraventionale
  • au fost stinse creantele administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala datorate ca urmare a atragerii raspunderii solidare sau patrimoniale cu debitorul.
  • contribuabilul declarat inactiv a fost reactivat.
  • persoana nu mai detine calitatea de reprezentant legal sau reprezentant desemnat al contribuabilului aflat in stare de inactivitate.
  • decesul, respectiv radierea contribuabilului. In situatia radierii unei persoane juridice sau a entitatilor fara personalitate juridica declarate inactive anterior radierii, inactivitatea fiscala inscrisa in cazierul fiscal al reprezentantului legal sau al reprezentantilor desemnati, se scoate din evidenta acestora la data implinirii unui termen de un an de la data radierii contribuabilului.

In plus fata de aceste reglementari, noua ordonanta mai stabileste ca Fiscul va fi obligat sa organizeze un istoric al contribuabililor care au fost scosi din evidenta cazierului fiscal, masura care nu era prevazuta de cadrul legal anterior. Datele arhivate de ANAF urmeaza sa fie pastrate pentru o perioada de zece ani de la data scoaterii din evidenta pentru a fi folosite in realizarea analizei de risc (pe baza careia Fiscul selecteaza contribuabilii supusi inspectiei fiscale).

[slideshow_deploy id=’19658′]

avocatnet.ro